Inloggen

Gerelateerde blogs

Bewoners bouwen energieneutrale woonwijk in Den Haag

Bewoners bouwen energieneutrale woonwijk in Den Haag

Apetrots zijn ze: de bewoners van de Groene...
Een bewoner wil snel bij zijn informatie zijn

Een bewoner wil snel bij zijn informatie zijn

Raoul Santibanez is mede-initiatiefnemer van het...
Opnieuw multimediale zichtbaarheid campagne Energie besparen doe je nu

Opnieuw multimediale zichtbaarheid campagne Energie besparen doe je nu

De campagne ‘Energie besparen doe je nu’ wordt...

Gouden tips voor aannemers die vlekkeloos willen samenwerken met consumenten

Bouwnu.nl lanceerde begin oktober een vernieuwde website. De onafhankelijke beoordelingssite geeft de consument op eenvoudige wijze de mogelijkheid om bij bouwprojecten en verduurzaming een weloverwogen keuze te maken voor een aannemer. De verzamelde recensies zijn een goudmijn voor de bouw en bieden aanknopingspunten voor aannemers om ook verduurzamingsprocessen soepel te laten verlopen.
 
  Screenshot Bouwnu.nl 2 (6).png   
 
Wat gaat er goed tussen aannemers en consumenten? En wat juist niet? Met inmiddels ruim 10.000 gegeven recensies sinds de start in 2015 beschikt Bouwnu.nl over waardevolle informatie rondom klanttevredenheid. Edwin Groot, directeur Stichting Klantgericht Bouwen en initiatiefnemer Bouwnu.nl: “Consumenten schrijven recensies over aannemers en beoordelen op onder meer vakmanschap, prijs/kwaliteit en communicatie. We hebben daarom goed in kaart waar de consument tevreden over is, wat hij belangrijk vindt, en wat er beter kan. We zien dat het bouwers stimuleert. Hebben ze een totaalscore van een acht, dan willen ze toe naar een negen.”
 
Communiceer en denk vanuit de klant
Maar wat kan er dan beter? Groot: “Neem de communicatie. Die laat vaak te wensen over, omdat aannemer en klant op een heel ander niveau zitten. Ontstaat er bijvoorbeeld een scheur in een muur en denkt de bouwer dat de dag erna wel op te lossen zonder erover te communiceren, dan is dat te laat, want de consument hangt ‘s avonds al met vragen aan de lijn. Een aannemer moet zich altijd inbeelden hoe het voor de klant is. Het is een enorme open deur, maar een waarheid als een koe: doe wat je zegt en zeg wat je doet.”
 
Denk mee met de klant
Maar niet alleen op communicatiegebied kan het beter. “Meerwerk is een hot item in recensies, en dan niet in positieve zin”, zegt Groot. “En de verantwoordelijkheid op een onderaannemer afschuiven is dodelijk. Dat geldt ook voor het niet netjes oplossen van fouten, geen respect tonen en verbeterpunten uit de vooroplevering niet doorvoeren. Wat wel gewaardeerd wordt door de consument is meedenken. Vraagt hij om een extra isolerende deur, dan kun je simpel ja of nee zeggen. Maar beter is te vragen wát hij er eigenlijk mee wil. Misschien is een andere oplossing dan wel beter.”
 
Verduurzamen groeit
De vraag naar duurzame aanpassingen groeit. Volgens Groot komt duurzaamheid in steeds meer reviews terug. “Dit jaar kregen we tientallen recensies van mensen die hun woning lieten verduurzamen. Vaak zien we dat verduurzamen niet het hoofddoel is, maar ‘als ze toch bezig zijn’ pakken ze bijvoorbeeld de isolatie mee. Bij nieuwbouwwoningen geven consumenten aan dat ze opties voor energiebesparing en -opwekking interessant vinden. We spelen op het vernieuwde Bouwnu.nl in op duurzaamheid door de toevoeging van categorieën als zonnepanelen en isolatie. Met de zoekfunctie kan de consument zo ook makkelijk duurzame aannemers vinden.”
 
Do’s voor de aannemer

Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers