Inloggen

Gerelateerde blogs

“Dit is hét moment om te verduurzamen”

“Dit is hét moment om te verduurzamen”

Het Nationaal Energiebespaarfonds is in 2014 in...
De Isolatiekrant biedt consument breed palet aan isolatiemogelijkheden

De Isolatiekrant biedt consument breed palet aan isolatiemogelijkheden

De Isolatiekrant is een samenwerkingsresultaat...
Budget subsidie energiebesparing eigen huis blijft beschikbaar

Budget subsidie energiebesparing eigen huis blijft beschikbaar

Per 1 januari blijft er geld beschikbaar voor de...
“Nieuwe opdrachtgevers komen vanzelf naar je toe”

“Nieuwe opdrachtgevers komen vanzelf naar je toe”

    De Nationale Duurzame Huizenroute inspireert...

Meer bekendheid voor energiebesparendoejenu.nl

    Annemarie Huibers-Kessen
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    • 165
    Door Annemarie Huibers-Kessen 293 dagen geleden
    Tochthond lig
     
    Drie maanden na de start van de campagne ‘Energie besparen doe je nu’ weten mensen de website energiebesparendoejenu.nl beter te vinden. Ook is er meer bekendheid over de subsidies die beschikbaar zijn om woningen energiezuiniger te maken. Dat blijkt uit het eerste onderzoek naar de resultaten van de campagne.
     
    Positieve houding tegenover energiebesparing
    ‘Energie besparen doe je nu’ is een campagne van de Rijksoverheid, met als doel zoveel mogelijk woningeigenaren in Nederland aan te zetten tot het energiezuinig maken van hun woning. In oktober ging de campagne van start met commercials op radio en televisie en internetadvertenties.
    Onderzoeker Margot Lagendijk begeleidt de campagne-effectonderzoeken namens het ministerie van Algemene Zaken. Het onderzoek bestond uit metingen in de twee weken voor aanvang van de campagne, de laatste week van de campagne en de week daarna. “Uiteraard zijn bij een nieuwe campagne nog geen langetermijneffecten zichtbaar,” legt Lagendijk uit. Het onderzoek laat zien dat veel mensen al redelijk positief staan tegenover energiebesparing. “Uit het onderzoek blijkt dat ongeveer de helft (44%) van de ondervraagden het eens is met de stelling dat ze nu snel iets moeten doen aan energiebesparing,” vertelt Lagendijk. “Driekwart van de huiseigenaren vindt het vanzelfsprekend om hierover na te denken bij het kopen en/of verbouwen van een woning.”
     
    Meer subsidie-aanvragen
    Het aantal subsidies dat werd aangevraagd voor energiebesparende maatregelen steeg snel sinds het begin van de campagne. Hier zal in het vervolg van de campagne minder nadruk op komen te liggen. De spotjes zijn vanaf medio februari opnieuw zichtbaar op televisie en te horen op de radio. Deze keer zijn ze aangepast naar aanleiding van de campagne-effectmeting en zullen ze zich voornamelijk toespitsen op de belangrijkste barrières die mensen noemen om geen energiebesparende maatregelen te nemen, vertelt Linda Hulspas, projectleider van de campagne: “Mensen noemen vooral geld en praktische problemen als argument om geen maatregelen te nemen. Daar valt nog veel winst te behalen.”
     
    86.000 websitebezoekers
    Zo kwam uit het effectenonderzoek naar voren dat huiseigenaren veel moeite hebben met het inschatten van de kosten van energiebesparende maatregelen. “Die kosten schatten zij vaak te hoog in, of men geeft aan het niet te weten” vertelt Hulspas. Datzelfde geldt voor de overlast die maatregelen met zich meebrengen; die wordt vaak hoog geschat. “Een deel van de huiseigenaren denkt bijvoorbeeld dat het isoleren van de woning veel rommel geeft, maar in de praktijk valt dat juist heel erg mee.”
    In de campagneperiode werd www.energiebesparendoejenu.nl 86.000 keer bezocht. Gemiddeld bleven mensen daar 2,4 minuut om zich te verdiepen in de informatie. “Natuurlijk weten we niet of deze mensen ook daadwerkelijk veranderingen doorvoeren,” zegt Hulspas. “Maar dat ze onze website weten te vinden, wijst er wel op dat zij in elk geval nadenken over energiebesparing.”
    De meeste bezoekers vonden de website via een Google-zoekopdracht, maar ook veel bezoekers klikten door via Facebooklinks. Dat laatste overtrof de verwachtingen, vertelt Hulspas. “Het is mooi dat dit zo goed werkt, gedurende de verdere campagne zullen we Facebook daarom nog gerichter gaan inzetten.” In totaal duurt de campagne 3 jaar. De effectmetingen worden tijdens de periode van de tv-campagne regelmatig herhaald.
     

    Dit artikel maakt deel uit van de 11e Nieuwsbrief Energiebesparing Woonconsument. Lees ook de andere artikelen uit deze nieuwsbrief:

    Voortaan altijd op de hoogte blijven van alles wat er op Energieplein20 gebeurt? Schrijf je dan nu in!

     

     

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers