Inloggen

Gerelateerde blogs

Cursus Milieucoach Rotterdam 6, 13, 27 oktober en 3 november

Cursus Milieucoach Rotterdam 6, 13, 27 oktober en 3 november

Een praktische cursus van 4 avonden over energie...
“Dit is hét moment om te verduurzamen”

“Dit is hét moment om te verduurzamen”

Het Nationaal Energiebespaarfonds is in 2014 in...
Hoe motiveer je anderen om energie te besparen? Met reviews!

Hoe motiveer je anderen om energie te besparen? Met reviews!

Ervaringen met energie is een platform waar...
De Isolatiekrant biedt consument breed palet aan isolatiemogelijkheden

De Isolatiekrant biedt consument breed palet aan isolatiemogelijkheden

De Isolatiekrant is een samenwerkingsresultaat...

De klant ontzorgen doe je zo: 10 tips

    Annemarie Huibers-Kessen
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    • 166
    Door Annemarie Huibers-Kessen 293 dagen geleden

    In Nederland zijn er verschillende subsidies en leningen voor duurzame maatregelen in je woning. Dat is heel fijn voor iedereen die maatregelen wil nemen, maar zo bestaat de kans dat huiseigenaren door de bomen het bos niet meer ziet. Milieu Centraal en Bouwend Nederland hebben daar een oplossing voor gevonden via de Energiesubsidiewijzer en de Financieringswijzer Energiezuinig (ver)bouwen. Puk van Meegeren van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal en Helen Visser van Bouwend Nederland aan het woord over het ontzorgen van klanten die energiebesparende maatregelen willen nemen.

    Energiesubsidiewijzer.jpg ebac21539772cdec56360286f7ca5849_normal.jpg

    De Energiesubsidiewijzer en Financieringswijzer Energiezuinig (ver)bouwen in het kort
    Milieu Centraal helpt woningeigenaren door middel van de Energiesubsidiewijzer, een tool waarin alle subsidies en leningen van Nederland zijn ondergebracht. Je zoekt deze subsidies en leningen op woonplaats, en je kunt selecteren op specifieke energiebesparende maatregelen. Vanaf de Energiesubsidiewijzer kunnen bezoekers doorlinken naar de website van de aanbieder van de subsidie of lening. De Financieringswijzer Energiezuinig (ver)bouwen geeft een overzicht van wat er in de markt aan subsidies voor de gebouwde omgeving beschikbaar is. Bouwend Nederland startte deze website omdat ze merkten dat mensen niet wisten wat er in huis mogelijk was. Door de bundeling van informatie op de website hoeven zij bovendien niet langer advies te vragen aan tien adviseurs, maar vinden ze de informatie op één plek. Elke zes maanden past Bouwend Nederland het overzicht aan zodat het actueel blijft.

     

    Tips om de klant te ontzorgen

    1. Speel in op de wensen van de klant
    Puk van Meegeren: “Het eerste contact is belangrijk. Vraag aan klanten wat zij nu eigenlijk willen, wat hun wensen zijn. En speel hier vervolgens breder op in door ook andere mogelijkheden aan te reiken van maatregelen die de klant kan nemen.”
     
    2. Bereid de klant voor op je bezoek
    Van Meegeren: “Stel, je gaat op bezoek bij een klant om vloerisolatie te bespreken, stuur dan vooraf een checklist van gesprekspunten en mogelijke vragen, zodat de woningeigenaar zich kan voorbereiden op het bezoek. Zo verloopt de afspraak een stuk vlotter en makkelijker.”
     
    3. Denk na over andere verkoopkanalen
    Helen Visser: “De ervaring leert dat veel mensen niet gecharmeerd zijn van commerciële verkoop aan de deur zoals van een bouwbedrijf. Het inzetten van de gemeente voor het voeren van campagnes en om de woningeigenaar aan te sporen, werkt bijvoorbeeld veel beter omdat mensen bij een gemeente het beeld hebben dat die onafhankelijk en neutraal opereert. Daarom werken steeds meer bouwbedrijven nauw samen met gemeentes.”
     
    4. Wees op de hoogte van de subsidies
    Van Meegeren: “Ook helpt het als je als professionele partij goed op de hoogte bent van de subsidies en leningen die mogelijk zijn voor de betreffende klant en de voorwaarden die daarbij gelden.”
     
    5. Weet wat de maatregelen kosten en ken de besparing
    Van Meegeren: “Weet ook wat de maatregelen kosten en welke besparingen zij opleveren, in plaats van alleen de mogelijkheden aan te wijzen.”
     
    6. Informeer over ‘no-regret’-maatregelen
    Visser: “Je wilt niet dat woningeigenaren voor maatregelen kiezen die over een paar jaar weer opnieuw moeten worden uitgevoerd. Bijvoorbeeld om de woning energieneutraal te krijgen. Informeer de klant over no-regret maatregelen, informeer ze goed en volledig. Zo is het ook van belang dat ze de werkzaamheden door goede bedrijven laten uitvoeren.”
     
    7. Beperk de keuze
    Van Meegeren: “Uit onderzoek blijkt dat veel mensen keuzestress ervaren. Geef de klant wel een keuze, maar beperk dit. Bied niet tien verschillende materialen aan, maar laat ze kiezen uit drie geschikte materialen.”
     
    8. Wees realistisch
    Van Meegeren: “Wees realistisch in je aanbod. De meeste mensen zullen niet alle maatregelen in één keer willen uitvoeren. Maak liever een stappenplan waarmee je de klant mogelijkheden aanreikt, die ze in verschillende fasen kunnen uitvoeren.”
     
    9. Neem contact op
    Van Meegeren: “Als je niks van een klant hoort, neem dan nog eens contact op. Vraag hoe het gesprek bevallen is en controleer welke vragen er nog leven.”
     
    10. Richt een fysieke of digitale showroom in
    Visser: “Je kunt ook denken aan het inrichten van een showroom voor gebouweigenaren, een fysieke of digitale plek waar mensen uitgebreid geïnformeerd kunnen worden.”
     

    Dit artikel maakt deel uit van de 11e Nieuwsbrief Energiebesparing Woonconsument. Lees ook de andere artikelen uit deze nieuwsbrief:

    Voortaan altijd op de hoogte blijven van alles wat er op Energieplein20 gebeurt? Schrijf je dan nu in!

     

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers