Inloggen

Gerelateerde blogs

Woningeigenaren op energiebesparingsreis: wat gebeurt er onderweg?

Woningeigenaren op energiebesparingsreis: wat gebeurt er onderweg?

Wat drijft woningeigenaren om energiebesparende...
De Isolatiekrant biedt consument breed palet aan isolatiemogelijkheden

De Isolatiekrant biedt consument breed palet aan isolatiemogelijkheden

De Isolatiekrant is een samenwerkingsresultaat...
Toolkit met campagnemateriaal volop gebruikt

Toolkit met campagnemateriaal volop gebruikt

Voor organisaties die de campagne ‘Energie...
De campagnewebsite neemt twijfels over isolatie weg

De campagnewebsite neemt twijfels over isolatie weg

Tussen 17 oktober en 4 december 2016 liep de...

Woningeigenaren op energiebesparingsreis: wat gebeurt er onderweg?

   Remco Beijer portret.jpg “We besparen 680 euro per jaar”
 
Wat drijft woningeigenaren om energiebesparende maatregelen te nemen? Hoe verloopt het proces van de eerste gedachte tot de daadwerkelijke uitvoering? En wat is de ervaring achteraf?
 
Remco Beijer uit Beverwijk kocht zijn woning in 2008. “Inclusief ramen met enkel glas en flinke kieren bij de schuifpui. Daarom draaide de cv-ketel de eerste jaren overuren.” Beijer benaderde in 2014 een aannemer in de regio die goed stond aangeschreven. “Ervaring vonden we belangrijk. Als je daar goede kwaliteit producten bij optelt, ben je wellicht iets duurder uit dan bij een minder ervaren aannemer. Maar duurzaamheid betaalt zich op de lange termijn terug in een stabiel energieverbruik en een comfortabele woning.”
 
Kostenbesparing en verbeterd wooncomfort
In Beijers woning werd een dakkapel over de volle breedte van het huis geplaatst, het dak van binnenuit geïsoleerd en werden de houten kozijnen vervangen door kunststof varianten met HR++ glas. Beijer: “Ondanks mijn twee linkerhanden heb ik de dakisolatie zelf aangebracht. Als iemand laat zien hoe dat moet, is het niet moeilijk. Na het treffen van de maatregelen namen onze energiekosten flink af. We besparen maar liefst 680 euro per jaar. Vooral wooncomfort was een belangrijke reden om het te doen. Tegenwoordig is zowel in de winter als de zomer de temperatuur in huis constant en tocht is verdwenen.”
 
 Remco Beijer5.JPG    
 
Tips voor aannemers
Volgens Beijer kunnen aannemers hun verhaal richting consumenten slimmer aanpakken. “Ik miste in aanbiedingen van aannemers informatie over subsidiemogelijkheden. Ik kwam er bij toeval zelf achter dat ik daar recht op had. Dat scheelde een stuk in de investering. Klanten die moeten kiezen tussen verschillende aannemers zijn eerder geneigd om voor het totaalplaatje te gaan. Zo kozen wij ook meteen voor goed hang- en sluitwerk op onze ramen en deuren. Daarmee combineer je duurzaamheid met inbraakpreventie. Consumenten die twijfelen over één van de twee, haal je zo mogelijk over. En een combinatie van maatregelen is vaak gunstig qua prijs.”
 
Nazorg belangrijk
Nu alles achter de rug is, vraagt Beijer zich af wat er nog meer verbeterd kan worden in zijn huis. “Duurzaamheid lijkt verslavend te werken. Nazorg van een aannemer speelt daarin een belangrijke rol. Onze aannemer belde na afloop van de werkzaamheden nog een paar keer op. Niet om te vragen wat hij ons nog meer kon verkopen, maar om te vragen of alles naar wens was. Die betrokkenheid vonden wij heel fijn. Hij is daarom de eerste aan wie we denken bij toekomstige energiebesparingsplannen.”
 
Meer over de ervaringen van woningeigenaren horen? In de toolkit van de campagne ‘Energie besparen doe je nu’ zijn video’s toegevoegd.
 

Dit artikel maakt deel uit van de 10e Nieuwsbrief Energiebesparing Woonconsument. Lees ook de andere artikelen uit deze nieuwsbrief:

- Woningeigenaren op energiebesparingsreis: wat gebeurt er onderweg?

 

Voortaan altijd op de hoogte blijven van alles wat er op Energieplein20 gebeurt? Schrijf je dan nu in!

 

Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers