Inloggen

Gerelateerde blogs

Meepraten over energiebesparing tijdens Nationale Energiedialoog

Meepraten over energiebesparing tijdens Nationale Energiedialoog

De Nationale Energiedialoog is in volle gang....
Duurzaam wonen in Den Haag

Duurzaam wonen in Den Haag

Ook Den Haag werkt hard aan duurzaamheid en...
Steek energie in een slimme marketingstrategie

Steek energie in een slimme marketingstrategie

   De meeste mensen geven hun geld liever uit aan...

Reimarkt geeft impuls aan verduurzamen van woningen

4. Pop-Up store 1.jpg        4.1reiMARKT 1.jpg

Winkelen is heel makkelijk: je bedenkt wat je nodig hebt, kiest in de winkel wat aan je wensen voldoet en rekent vervolgens af bij de kassa. Het duurzamer maken van je huis is lang niet zo eenvoudig. Reimarkt – de winkel waar je duurzaam wonen kunt kopen – is goed op weg om daar verandering in te brengen.

Het mensen zo makkelijk mogelijk maken om hun huis te verduurzamen. Dat was de missie die drie jaar geleden leidde tot de oprichting van Reimarkt. “Het was een reactie op hoe het tot die tijd ging in de markt”, legt Josien Kruizinga, productontwikkelaar bij Reimarkt, uit. “Als je schoenen koopt, wil je eerst weten of ze lekker zitten, of ze mooi zijn en wat ze kosten. Maar voor wie zijn huis duurzamer wilde maken, was zulke praktische informatie niet te krijgen. In plaats daarvan kwam elke klant terecht in een oneindig doolhof van offertes en adviesgesprekken. Er zijn zo ontzettend veel keuzemogelijkheden dat je haast een bouwkundige moet zijn om te weten waar je aan toe bent. Geen wonder dat daardoor veel mensen afhaken.”

Van product tot compleet pakket

Kruizinga is architect bij KAW architecten en adviseurs, dat samen met adviesbureau KUUB het initiatief   nam voor de oprichting van Reimarkt. Het doel: verduurzaming van de woning als product in een winkel aanbieden. Daarvoor was een andere manier van denken nodig. Zo moesten ondernemers in de bouwwereld eraan wennen dat zij van tevoren nadachten over de producten en de prijzen, in plaats van tijdens een advies- of verbouwproject. Maar de inspanningen van Reimarkt hadden resultaat.

4. Reimarkt Groningen_rijdende winkel 1.jpg

Inmiddels zijn er vier vestigingen met een overzichtelijk aanbod variërend van op zichzelf staande producten als zonnepanelen, vloer- of spouwmuurisolatie tot een compleet pakket van woningaanpassingen onder de naam nul-op-de-meter.

1000 woningen verduurzaamd

Mensen die hun huis willen verduurzamen, uploaden foto’s van hun huis naar de website van Reimarkt. Vervolgens gaan ze naar de winkel, waar ze direct kunnen zien wat de mogelijkheden zijn, wat dat zou kosten en wat zij aan energie kunnen besparen. Alles is vrijblijvend, totdat er een handtekening is gezet. Op die manier zorgde Reimarkt er voor dat er inmiddels meer dan 1000 woningen verduurzaamd zijn. En dat zullen er volgens Kruizinga in de toekomst alleen maar meer worden. “De motivatie om te verduurzamen ligt bij mooier en comfortabeler willen wonen. Iedereen wil dat zijn huis lekker warm is in de winter en wil tocht buiten de deur houden. De kwaliteit van wonen wordt niet bepaald door de energierekening. Maar het is natuurlijk wel fijn als je comfortabeler kunt wonen van geld dat je nu weggooit aan een te hoge energierekening.”

 

Dit artikel maakt deel uit van de 8e Nieuwsbrief Energiebesparing Woonconsument. Lees ook de andere artikelen uit deze nieuwsbrief:

- Oproep: wat doe jij met energiebesparing? Deel het op Facebook!

- Nieuwe app geeft real time inzicht in duurzame energieproductie

- Historisch wonen met een nieuwbouwsausje

- Reimarkt geeft impuls aan verduurzamen van woningen

Voortaan altijd op de hoogte blijven van alles wat er op Energieplein20 gebeurt?  Schrijf je dan nu in en word lid!

Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers