Inloggen

Gerelateerde blogs

Energiebesparing in woningen staat of valt met financiën

Energiebesparing in woningen staat of valt met financiën

Niet het milieu of een beter energielabel, maar...
Nieuwe app geeft real time inzicht in duurzame energieproductie

Nieuwe app geeft real time inzicht in duurzame energieproductie

Voor het eerst in Nederland maakt energieopwek.nl...
Eigenbouw biedt kansen verduurzaming woningvoorraad

Eigenbouw biedt kansen verduurzaming woningvoorraad

Eigenbouw maakt het mogelijk om geheel naar eigen...
  • Blogs
  • Sandra Taal
  • Van huiskamerbijeenkomsten tot energiecoaches. Lokale initiatieven voor duurzaam wonen

Van huiskamerbijeenkomsten tot energiecoaches. Lokale initiatieven voor duurzaam wonen

2 Energieloketten1.jpg

In het najaar van 2016 gaat de landelijke voorlichtingscampagne over energiebesparing van start. In sommige delen van ons land zijn al regionale campagnes actief. Wat is daar tot nu toe bereikt en wat voor plek zal de landelijke campagne in deze gemeenten innemen?

Veluwe Duurzaam Nadat een eerste beurs over duurzaamheid veel geïnteresseerden trok, besloten bureau Veluwe Duurzaam, acht gemeenten, betrokken bedrijven en verschillende duurzaamheidsexperts samen in de regio Noord-Veluwe één loket te starten met informatie over duurzaamheid. De website die als energieloket fungeert bestaat sinds het voorjaar van 2016 en trekt sindsdien duizenden bezoekers. Je kunt hier onder andere in contact komen met eigenaren van duurzame woningen. ‘Het blijft niet bij een website’, vertelt klimaatadviseur Dick Neuteboom. ‘We zijn bijvoorbeeld ook actief op Facebook, via een nieuwsbrief en in lokale kranten. Met de campagne “Zeg n’s A” willen we een A-label realiseren in woningen. Ons doel, om op deze manier in elke gemeente minimaal één voorbeeldwoning met A-label te krijgen, is gelukt. Met de bewoners als ambassadeurs.’

Huiskamerbijeenkomsten Grootschalige inzet van communicatie blijkt noodzakelijk om een grote groep mensen te bereiken. Maar kleinschalige activiteiten hebben het meeste effect, merkt Neuteboom: ‘Veel mensen hebben interesse in duurzaamheid, maar weten niet waar ze moeten beginnen. Van alle bezoekers op de website, komt maar een klein deel in actie. Wij bieden deze mensen een stap in de goede richting via huiskamerbijeenkomsten, het wijkontbijt en workshops. Als de buurman eenmaal aanraadt om zonnepanelen te nemen, is het voor bewoners veel gemakkelijker om óók die keuze te maken.’

Aansluiting met de landelijke campagne Neuteboom hoopt dat de landelijke campagne extra bezoekers naar de website trekt: ‘Alle aandacht is welkom en wij hebben zelf niet altijd alle financiële middelen om mensen te bereiken.’ Of ze ook gebruik gaan maken van de landelijke campagne is nog niet duidelijk: ‘We behouden graag een eigen look-and-feel.’

Tips voor andere gemeenten? ‘Zorg niet alleen voor een loket, maar ook voor reuring eromheen, zoals een campagne en een nieuwsbrief met een steeds breder publiek. Gebruik de ervaringen van mensen, maak diegenen die kennis kunnen delen over duurzaamheid ambassadeur’, aldus Neuteboom.

Achterhoek maakt meters Ook in de Achterhoek wordt gestreden voor een lager energieverbruik, namelijk met de campagne “Achterhoek maakt meters”: een samenwerkingsverband tussen acht Achterhoekse gemeenten, woningcorporaties, Huurbond,  Liander en het verduurSaam energieloket. Ze leiden hier vrijwilligers op als energiecoach, hangen in woningen de slimme meter op, bieden een energiedisplay aan en geven duurzaamheidsleningen uit aan mensen die zich de energiebesparende maatregelen niet kunnen veroorloven. ‘Het energiedisplay moet niet in de meterkast hangen’, vertelt regio-coördinator Erik Mol, ‘maar op een plek zichtbaar in huis. Dit zorgt voor bewustwording. Want waarom brandt er licht als niemand in de keuken is? En waarom betaal je extra als je de televisie aan laat staan?’ Volgens Mol kunnen bewoners met weinig moeite 10 procent energiebesparing behalen. De slimme meter wordt door netwerkbeheerder Liander op steeds meer plekken in de regio opgehangen. ‘De gemeente Bronckhorst is al redelijk voorzien. En van de 2 miljoen euro die sinds mei van dit jaar beschikbaar is in Bronckhorst voor duurzaamheidsleningen is al bijna 0,5 miljoen op.’

Aansluiting met de landelijke campagne ‘Meer bekendheid is altijd goed. Mensen in de goede richting wijzen is een moeilijke opgave en gaat niet vanzelf. Ik denk dat we zeker gebruik gaan maken van de landelijke campagne’, aldus Mol.

 

Dit artikel maakt deel uit van de 6e Nieuwsbrief Energiebesparing Woonconsument. Lees ook de andere artikelen uit deze nieuwsbrief:

- Huiseigenaren stimuleren energiebesparende maatregelen te nemen tijdens landelijke campagne

- Van huiskamerbijeenkomsten tot energiecoaches

- Duurzame investeringen in huis nu nog makkelijker

- Eigenbouw biedt kansen verduurzaming woningvoorraad

Voortaan altijd op de hoogte blijven van alles wat er op Energieplein20 gebeurt?  Schrijf je dan nu in en word lid!

 

Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers