Inloggen

Gerelateerde blogs

Meepraten over energiebesparing tijdens Nationale Energiedialoog

Meepraten over energiebesparing tijdens Nationale Energiedialoog

De Nationale Energiedialoog is in volle gang....
Oproep: wat doe jij met energiebesparing? Deel het op Facebook!

Oproep: wat doe jij met energiebesparing? Deel het op Facebook!

inhoud komt nog Dit artikel maakt deel uit van de...
Duurzame investeringen in huis nu nog makkelijker

Duurzame investeringen in huis nu nog makkelijker

Goed nieuws voor woningeigenaren en verenigingen...
Energiebesparing in woningen staat of valt met financiën

Energiebesparing in woningen staat of valt met financiën

Niet het milieu of een beter energielabel, maar...

Steek energie in een slimme marketingstrategie

  4 Voordeelmenu winst uit je woning.jpg 

De meeste mensen geven hun geld liever uit aan een vakantie dan aan vloerisolatie. Hoe krijg je bewoners toch zo ver dat ze gaan investeren in energiebesparende maatregelen? Besteed aandacht aan slimme marketing, is het advies van Lieven Andringa van Winst uit je woning. ‘Marketing is niet langer een vies woord in de duurzaamheidsbranche.’

Winst uit je woning organiseert samen met gemeenten inkoopacties voor spouw- en vloerisolatie. ‘We sturen een brief naar alle bewoners in de gemeente met een koopwoning van vóór 1976 met de vraag of ze interesse hebben in de actie’, vertelt Andringa. ‘We creëren zo lokaal een grote vraag naar spouwmuur- en vloerisolatie. Hierdoor kunnen we al het isolatiewerk scherp inkopen, tegen hoge kwaliteitseisen. Inmiddels zijn op deze manier al bijna 2.000 bewoners tot isoleren overgehaald.’

Toeters en bellen

De afgelopen jaren leerde Andringa wat wel en niet werkt om mensen over de streep te krijgen. ‘Acties met veel toeters en bellen kosten veel geld en tijd, maar leveren vaak bedroevend weinig op. Bij de eerste wijkaanpak in 2012 in Haarlemmermeer hadden we alles uit de kast gehaald om slechts een kleine groep huiseigenaren te overtuigen: onder meer met gratis totaaladviezen aan huis en een heuse energiedokter. De - vaak dure en tijdrovende - communicatieacties leverde weinig aanmeldingen op. En het is niet eens zeker is of deze mensen uiteindelijk hebben geïnvesteerd. Zo moest het dus níet.’

Simpele brief

Een simpele brief vanuit de gemeente is volgens Andringa wél effectief. Die aanpak leverde in Diemen en Uithoorn de meeste ondertekende offertes op. Mensen zien de gemeente als herkenbare, betrouwbare partij. Wanneer we de brief vanuit Winst uit je woning of een andere partij versturen, is de conversie een factor 5 tot 10 lager. Het is dus belangrijk om de gemeente als afzender te hebben.’

Spouwmuur- en vloerisolatie

Ook bleek de focus op een beperkt aantal maatregelen effectief. Andringa: ‘Je kunt de grote massa kleine maatregelen laten nemen. Veel mensen willen wel verduurzamen, maar hebben er geen enorme geldbedragen voor over. Zorg daarom voor een aantrekkelijk aanbod met beperkte keuzestress. Wij bieden bijvoorbeeld alleen spouwmuur- en vloerisolatie aan. En dat kan al vanaf 700 euro. Ook laten we direct zien wat het aan besparing oplevert. Dat trekt mensen over de streep.’

Uitgebreide database

Andringa heeft inmiddels een uitgebreide database aangelegd met informatie over zijn klanten. ‘Dat zijn woningeigenaren die al hebben gekozen voor één of twee energiebesparende maatregelen. Nu kan ik ze gericht benaderen voor een nieuwe actie. Onderzoek wijst uit dat mensen die al een maatregel hebben genomen, vaak ook nadenken over een nieuwe maatregel in hun woning. Daar moet je op inspelen. Het loont dus om je klanten in beeld te houden.’

 

Dit artikel maakt deel uit van de 5e Nieuwsbrief Energiebesparing Woonconsument. Lees ook de andere artikelen uit deze nieuwsbrief:

- Samen werken aan energiebesparing tijdens landelijke voorlichtingscampagne

- Bilts energieinitiatief helpt bewoners bij energiebesparing

- Campagne zet Energiebespaarlening op de kaart

- Steek energie in een slimme marketingstrategie

Voortaan altijd op de hoogte blijven van alles wat er op Energieplein20 gebeurt? Schrijf je dan nu in en word lid!

Reacties

Volgorde van reacties: Aantal: Automatisch laden:
    • Annemarie Huibers-Kessen
      Annemarie Huibers-Kessen 445 dagen geleden

      Hallo Jip,

      Goede insteek fijn wonen en slim investeren om je huis klaar te maken voor de toekomst. Dank je wel voor het delen.

      Groeten,

      Annemarie Huibers-Kessen

       

      • Jip Nelissen
        Jip Nelissen 459 dagen geleden

        Ha Allen,

        Graag willen wij dieper ingaan hoe marketing gekoppeld dient te zijn aan de intrinsieke motivatie van onze doelgroep(en) ... als voorbeel ons vers van de pers geproduceerde woning spel. Niks over energie besparing of duurzaamheid; maar fijn wonen en slim investeren slaat de klok om je huis klaar te maken voor de toekomst...

         

        Woning Spel

        Dit spel kun je spelen tot zes spelers met een plan voor je woning als inzet. Dit kan als teaser, maar ook voor het echhie om groepsaankopen inzichtelijk te maken....voor meer info over hoe dit wordt ingezet zie www.opgewektewoningclub.nl.

        Tot snel,
        groeten,
        Jip.

      Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers