Inloggen

Gerelateerde blogs

Meepraten over energiebesparing tijdens Nationale Energiedialoog

Meepraten over energiebesparing tijdens Nationale Energiedialoog

De Nationale Energiedialoog is in volle gang....
Oproep: wat doe jij met energiebesparing? Deel het op Facebook!

Oproep: wat doe jij met energiebesparing? Deel het op Facebook!

inhoud komt nog Dit artikel maakt deel uit van de...
Duurzame investeringen in huis nu nog makkelijker

Duurzame investeringen in huis nu nog makkelijker

Goed nieuws voor woningeigenaren en verenigingen...
Samen werken aan energiebesparing tijdens landelijke voorlichtingscampagne
  • Blogs
  • Redactie
  • Voorlichtingscampagne informeert en zet mensen in beweging

Voorlichtingscampagne informeert en zet mensen in beweging

Voorlichtingscampagne.png

Dit najaar gaat de nationale voorlichtingscampagne energiebesparing van start. De voorbereidingen voor de campagne zijn in volle gang. In de vorige nieuwbrief stond de oproep aan professionele partijen om zich aan te sluiten bij de campagne. Daarop kwam flink wat respons. Energiebesparing leeft!

‘Uit de reacties blijkt dat partijen graag willen samenwerken en zich afvragen hoe ze kunnen aanhaken bij de campagne’, vertelt Linda Hulspas, projectleider bij het ministerie van BZK. ‘Momenteel onderzoeken we hoe we die samenwerking het beste kunnen vormgeven. We willen onder meer een toolkit samenstellen, met communicatiemiddelen in de look and feel van de voorlichtingscampagne. Regionale partijen, zoals energieloketten, kunnen hieraan eigen, lokale informatie koppelen. Daarnaast biedt het natuurlijk de kans om energiebesparing lokaal onder de aandacht te brengen.’

Herkenbare slogan

De voorlichtingscampagne zal bestaan uit een koepelcampagne en diverse deelcampagnes. Hulspas: ’De koepelcampagne loopt gedurende de gehele campagnetijd, drie jaar in totaal. Een slogan en beeldmerk moeten zorgen voor herkenbaarheid. Centraal staat de campagnewebsite met informatie over energiebesparende maatregelen in de woning. Naast de koepelcampagne komen er diverse deelcampagnes. Deze richten zich op specifieke energiebesparende maatregelen, zoals woningisolatie. Met de deelcampagnes willen we de drempel verlagen om zo’n maatregel te nemen, bijvoorbeeld met een speciale actie op de campagnewebsite.’ 

Belemmeringen wegnemen

De campagneboodschap moet de urgentie benadrukken om nú aan de slag te gaan met energiebesparing, vervolgt Hulspas. ‘Uit recent onderzoek blijkt dat meer dan een miljoen mensen wil investeren in energiebesparende maatregelen, maar dit om verschillende redenen nog niet heeft gedaan. Ze denken bijvoorbeeld dat het te duur is en je lang in de rommel zit. Die groep willen we bereiken, hun belemmeringen wegnemen en aanzetten tot actie. Via de campagnewebsite verwijzen we door naar energieloketten in de regio. Die hebben zicht op het regionale aanbod rondom energiebesparende maatregelen en kunnen bewoners aan die aanbieders koppelen. Voor regio’s waar nog geen energieloketten zijn, zijn we aan het onderzoeken of we ook landelijke inkoopacties kunnen aanbieden. Zodoende kunnen we elke woningeigenaar bedienen.’

Activerende campagne

De campagneboodschap moet naast informerend dus vooral mensen in beweging zetten. Hulspas: ‘Daarbij richten we ons op specifieke doelgroepen, bijvoorbeeld mensen die hun huis gaan verbouwen. Ga je een dakkapel plaatsen? Neem dan ook dakisolatie mee in het verbouwingsplan. De woningeigenaar moet gaan inzien wat het kan opleveren als hij zijn huis aanpakt. Én wat hij misloopt als hij het niet doet. Via de tool Verbeteruwhuis.nl van Milieu Centraal, medeorganisator van de voorlichtingscampagne, kunnen woningeigenaren al checken welke maatregelen in hun woning mogelijk zijn en wat de winst daarvan is. En dat is eigenlijk in alle gevallen meer comfort en lagere energiekosten.’

Plannen voor een energiebesparingscampagne in jouw regio? Meld het bij ons! Wellicht kunnen we elkaar versterken. Neem contact op via de groep Voorlichtingscampagne Energiebesparing!

 

Dit artikel maakt deel uit van de 4e Nieuwsbrief Energiebesparing Woonconsument. Lees ook de andere artikelen uit deze nieuwsbrief:

- Meepraten over energiebesparing tijdens Nationale Energiedialoog

- Marktbarometer biedt inzicht in verloop uitrol slimme meter

- Voorlichtingscampagne informeert en zet mensen in beweging

- Stichting koppelt bedrijven aan verduurzamingsklussen in Twente

Voortaan altijd op de hoogte blijven van alles wat er op Energieplein20 gebeurt? Schrijf je dan nu in!

Reacties

Volgorde van reacties: Aantal: Automatisch laden:
    • Tony Schoen
      Tony Schoen 501 dagen geleden

      Het moet allemaal niet te vrijblijvend blijven. Het wordt tijd dat Nederland gaat begrijpen dat het roer écht om moet. En dan niet door een paar zonnepanelen op je dak te leggen, maar door serieus en op alle fronten energie te gaan besparen. Isoleren, apparaten vervangen, autogebruik halveren, vliegtaks weer invoeren.

      • Chris Bruijnes
        Chris Bruijnes 507 dagen geleden

        Wat gaat deze campagne nu meer opleveren, dan het werk van de afgelopen 20 jaar op dit vlak? Werkgelegenheid voor de communicatiesector.

      Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers