Inloggen

Gerelateerde blogs

Reimarkt geeft impuls aan verduurzamen van woningen

Reimarkt geeft impuls aan verduurzamen van woningen

Winkelen is heel makkelijk: je bedenkt wat je...
Duurzaam wonen in Den Haag

Duurzaam wonen in Den Haag

Ook Den Haag werkt hard aan duurzaamheid en...
Steek energie in een slimme marketingstrategie

Steek energie in een slimme marketingstrategie

   De meeste mensen geven hun geld liever uit aan...
  • Blogs
  • Redactie
  • Marktbarometer biedt inzicht in verloop uitrol slimme meter

Marktbarometer biedt inzicht in verloop uitrol slimme meter

slimmemeter_2.JPG

Alle Nederlandse huishoudens krijgen tussen 2015 en 2020 gratis een slimme meter aangeboden van hun netbeheerder. De slimme meter, een digitale en op afstand uitleesbare energiemeter, biedt consumenten betere mogelijkheden om het huishoudelijk energieverbruik te controleren én op energiekosten te besparen. Zeker als je deze koppelt aan een zogeheten energieverbruiksmanager. Hoe verloopt de uitrol van de slimme meter en hoe staat de markt voor energieverbruiksmanagers ervoor?

‘Om op die vragen antwoord te geven, voeren we meerdere keren per jaar een monitoringsonderzoek uit,’ vertelt Henk van Elburg, namens de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) betrokken bij het monitoringprogramma ‘Marktbarometer Uitrol Slimme Meters’. ‘Binnenkort verschijnt de eerste voortgangsrapportage. Daarin staat de stand van zaken rondom de aanbieding van de slimme meters, het marktaanbod van energieverbruiksmanagers en de reactie van de consument hierop in het laatste kwartaal van 2015.’

Energieverbruiksmanager

Dat de komst van de slimme meter hand in hand gaat met een brede en laagdrempelige marktintroductie van energieverbruiksmanagers, is volgens Van Elburg een belangrijke voorwaarde om van een succesvolle uitrol van slimme meters te kunnen spreken. ‘De slimme meter laat wel de totale meterstanden zien, maar biedt geen mogelijkheid tot nadere analyse van het energieverbruik. In combinatie met een energieverbruiksmanager ontstaan die mogelijkheden wel. Huishoudens kunnen daarmee precies zien hoeveel energie zij verbruiken en wanneer.’ Het aanbod van energieverbruiksmanagers ligt echter niet bij de netbeheerders, maar bij marktpartijen. Wel treden netbeheerders faciliterend op, onder meer met een transparante uitrolplanning en een speciale consumentensite voor energieverbruiksmanagers: Energieverbruiksmanagers.nl.

Doelgroepen bereiken

De Marktbarometer Uitrol Slimme meters zal tot 2020 na afloop van elk kalenderjaar verschijnen. Halverwege elk kalenderjaar verschijnt tevens een tussentijdse rapportage over de ontwikkeling van het marktaanbod van energieverbruiksmanagers bij de slimme meter. Van Elburg: ‘Naarmate de uitrol van de slimme meters vordert, kunnen we een steeds beter antwoord geven op de vraag of marktpartijen alle relevante doelgroepen optimaal bedienen met energiebesparingsdiensten bij de slimme meter.’

Meer weten?

In de volgende editie van deze nieuwsbrief leest u alles over de resultaten van de eerste Marktbarometer Uitrol Slimme Meters.

 

Dit artikel maakt deel uit van de 4e Nieuwsbrief Energiebesparing Woonconsument. Lees ook de andere artikelen uit deze nieuwsbrief:

- Meepraten over energiebesparing tijdens Nationale Energiedialoog

- Marktbarometer biedt inzicht in verloop uitrol slimme meter

- Voorlichtingscampagne informeert en zet mensen in beweging

- Stichting koppelt bedrijven aan verduurzamingsklussen in Twente

Voortaan altijd op de hoogte blijven van alles wat er op Energieplein20 gebeurt? Schrijf je dan nu in!

Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers