Inloggen

Energiebedrijven slaan handen ineen voor energiebesparing

Campagne Energie Nederland 2.jpg   

18 april 2016 - Hoe krijg je bewoners zo ver dat ze aan de slag gaan met energiebesparing? Laat ze zien dat het heel eenvoudig is om in actie te komen én dat het wat oplevert. Energie Nederland, de branchevereniging voor Nederlandse energieleveranciers, hoopte met de campagne ‘Sta op uit je stoel’ consumenten wakker te schudden. Wat de campagne zo bijzonder maakte? Energiebedrijven – normaalgesproken elkaars concurrenten – trokken gezamenlijk op.

De voorlichtingscampagne in maart 2016 bestond uit een tv-spotje en de actiewebsite Staopuitjestoel.nl. Op die site konden consumenten informatie vinden over slimme besparingsproducten van de deelnemende energieleveranciers, zoals het Energiedak van NUON en de EnergieAssistent van E.ON. Zo’n 7 miljoen mensen zagen het spotje; de actiewebsite kreeg 50.000 views. Energie-Nederland spreekt van een succes.

Stoffig imago

‘We wilden laten zien wat er op het gebied van energiebesparing allemaal te koop is’, licht Caroline Bevaart van Energie Nederland toe. ‘En hoe eenvoudig het is om via je energieleverancier in actie te komen. Er is voor iedereen wel iets dat bij zijn of haar behoefte en portemonnee past. Veel energiebesparingsproducten zijn nog onbekend bij de consument.’ Volgens de branchevereniging heeft energiebesparing een wat stoffig imago, waardoor het vaak nog lastig is om mensen in beweging te krijgen. Bevaart: ‘Voor veel consumenten is het niet echt top-of-mind. Daarom wilde we hen wakker schudden met een opvallende commercial, een eyeopener, de knaller van het reclameblok.’

Gezamenlijke campagne Campagne Energie Nederland 1.png 

Dat de deelnemende energiebedrijven concurrenten van elkaar zijn, vormde volgens Bevaart geen belemmering om een gezamenlijke campagne te starten. ‘Ja, we zijn elkaars concurrenten, maar we staan volledig achter deze campagne. Energiebesparing is iets van en voor ons allemaal.’ Harald Swinkels, vicevoorzitter van Energie Nederland, kijkt positief terug op de campagne. Vanwege de geslaagde samenwerking tussen energieleveranciers, maar bovenal vanwege het grote bereik. ‘We hebben miljoenen mensen kunnen bereiken met het spotje. Ook hebben heel veel mensen de website Staopuitjestoel.nl weten te vinden.’

Meer doorclicks

Via doorclicks op de campagnesite kwamen bezoekers op de productpagina’s van de deelnemende energiebedrijven terecht. Die bedrijven merkten allemaal een piek in het aantal online views van hun producten en diensten in de weken dat de campagne liep. Uit concurrentieoogpunt brengen de bedrijven daarover geen exacte cijfers naar buiten. ‘Maar’, zegt Harald Swinkels, die naast vicevoorzitter van Energie Nederland ook betrokken is bij de Nederlandse Energie Maatschappij (NEM), ‘ik kan zeggen dat de Anna-Inzicht app van de NEM maar liefs tien keer zo veel is gedownload als normaal. Dat is een beter resultaat dan verwacht.’

Energieakkoord

In het Energieakkoord – waaraan ook Energie-Nederland deelneemt – is afgesproken dat alle participerende partijen actief aan de slag gaan om huiseigenaren, huurders, woningcorporaties en bedrijven te helpen om energiebesparende maatregelen uit te voeren. Met haar recente voorlichtingscampagne heeft Energie-Nederland invulling willen geven aan dit voornemen.

Lees meer over de campagne van Energie-Nederland op Energie-nederland.nl/energiebesparing/.

 

Dit artikel maakt deel uit van de 3e Nieuwsbrief Energiebesparing Woonconsument. Lees ook de andere artikelen uit deze nieuwsbrief:

- Landelijke voorlichtingscampagne in najaar van start

- Milieu Centraal bedrijven met informatie over energiebesparing

- Energiebedrijven slaan handen ineen voor energiebesparing

- Financieringsconstructies voor duurzame ambities

Voortaan altijd op de hoogte blijven van alles wat er op Energieplein20 gebeurt? Schrijf je dan nu in!

Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers