Inloggen

Landelijke voorlichtingscampagne in najaar van start!

 Voorlichtingscampagne2.jpg   

18 april 2016 - Particuliere woningeigenaren over de streep krijgen om écht aan de slag te gaan met het verduurzamen van hun huis. Dat is het doel van de landelijke campagne energiebesparing die in oktober 2016 van start gaat. Het ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK) roept iedereen – van bouwbedrijf tot energieloket - op aan te haken bij de campagne.

De voorbereidingen voor de campagne, die in totaal drie jaar zal duren, zijn in volle gang. ‘Het wordt een activerende voorlichtingscampagne met daarachter een campagnewebsite’, vertelt Linda Hulspas, projectleider bij het ministerie van BZK. ‘Die website bevat informatie over energiebesparende maatregelen in de woning. Wat kun je allemaal doen aan verduurzaming en hoe kun je dit financieel regelen? Doel is om woningeigenaren aan de hand te nemen en aan te zetten tot actie.’

Belemmeringen wegnemen

De centrale boodschap van de campagne? Hulspas: ‘We willen laten zien dat het verduurzamen van je huis niet alleen goed is voor het milieu, maar ook meer wooncomfort oplevert én gunstig is voor de portemonnee. Dat zijn vaak de redenen waarom mensen investeren in energiebesparende maatregelen. Door die te combineren, kun je in een activerende campagne een grote groep bewoners overtuigen hun woning aan te pakken. Er bestaat nog veel koudwatervrees als het gaat om het nemen van maatregelen. We willen die belemmeringen wegnemen. Dat je echt niet per se duurder uit bent en je niet lange tijd in de rommel hoeft te zitten.’

Energielabel C of slechter

De voorlichtingscampagne richt zich met name op eigenaren van woningen met energielabel C of slechter. Het gaat om zo’n 3,2 miljoen woningeigenaren. Een flinke doelgroep dus, met een groot besparingspotentieel. Hulspas: ‘Binnen die focusgroep zoeken we naar segmentatiemogelijkheden, zodat we gericht campagne kunnen voeren. Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) vormen zo’n subdoelgroep. Daarnaast richten we ons op mensen die bezig zijn met de aankoop van een huis en hun hypotheek moeten regelen, zodat ze investeringen in energiebesparende maatregelen kunnen meenemen in het financiële plaatje. Ook interessant zijn mensen die hun huis verbouwen, bijvoorbeeld vanwege gezinsuitbreiding of omdat ze langer thuis blijven wonen. Dat zijn de momenten waarop ze kunnen kiezen voor een duurzaam alternatief.’

Regionale energieloketten

Het ministerie van BZK is trekker van de campagne, Voorlichtingscampagne1.jpg maar krijgt daarnaast hulp van verschillende partijen. Zo ontwikkelt Milieu Centraal de campagnewebsite en legt de Vereniging voor Nederlandse Gemeenten (VNG) contact met de energieloketten in de regio. Hulspas: ‘De energieloketten spelen een belangrijke rol bij het activeren van woningeigenaren. Zij hebben zicht op het regionale aanbod rondom energiebesparende maatregelen en kunnen bewoners aan die aanbieders koppelen. Het streven is dan ook om op de campagnewebsite verwijzingen naar de energieloketten te plaatsen. Geïnteresseerden die op de site komen, kunnen we dan via het energieloket begeleiden naar bedrijven in de regio.’

Begin stookseizoen

De planning is dat de campagne op 3 oktober van start gaat. Dan begint het stookseizoen, de kachels gaan weer aan. ‘Hét moment om bewoners te overtuigen, omdat het verbruik weer omhoog gaat en de comfortproblemen opspelen’, aldus Hulspas. Hoe verleid je mensen na het zien van een tv-spotje de campagnewebsite te bezoeken? ‘We hebben een reclamebureau gevraagd om verschillende campagneconcepten te ontwikkelen. Die testen we in de praktijk om te zien welke boodschap het meest aanslaat, oftewel ervoor zorgt dat mensen naar de website of hun energieloket gaan en hun huis willen gaan aanpakken.’

Speciale acties

Hulspas roept bedrijven en organisaties op om in te spelen op de campagne. Ze kunnen elementen uit de campagne gebruiken en er speciale acties aan koppelen. ‘Als we in de campagne bijvoorbeeld aandacht schenken aan een nieuwe subsidie op woningisolatie, is dat hét moment voor een isolatiebedrijf om spouwmuurisolatie extra te promoten. Het bedrijf kan dan refereren naar de campagne en bijvoorbeeld beeldmateriaal of de slogan gebruiken. Hoe meer partijen meedoen, hoe groter het effect van de campagne.’

Suggesties voor de campagne? Deel ze onderaan dit artikel!

En haak aan!

  • Maak gebruik van het campagnemateriaal;
  • Ontwikkel concrete acties die aansluiten op de deelcampagnes;
  • Begin al vroeg met de voorbereiding van die acties;
  • Blijf via deze nieuwsbrief op de hoogte van het laatste campagnenieuws;

 

Dit artikel maakt deel uit van de 3e Nieuwsbrief Energiebesparing Woonconsument. Lees ook de andere artikelen uit deze nieuwsbrief:

- Landelijke voorlichtingscampagne in najaar van start

- Milieu Centraal helpt bedrijven met informatie over energiebesparing

- Energiebedrijven slaan handen ineen voor energiebesparing

- Financieringsconstructies voor duurzame ambities

 

Voortaan altijd op de hoogte blijven van alles wat er op Energieplein20 gebeurt? Schrijf je dan nu in!

 

Reacties

Volgorde van reacties: Aantal: Automatisch laden:
    • Bert Dijkman
      Bert Dijkman 600 dagen geleden

      Allemaal herhalingen. Wanneer gaan we inzien dat er veel grotere stappen te zetten zijn door nu eindelijk de VVE's goed aan te pakken? Die worden nog steeds niet goed benaderd. Subsidies waren vaak voor individuen waar de appartement eigenaren niets mee konden. De VVE drijft op vrijwilligers die er niet veel tijd in kunnen steken. Er zijn veel bewoners die geen eigenaar zijn. Dat zijn dus niet altijd woningcorporaties die wel te porren zijn voor wat energiebesparing. Er zijn veel snelle doorstromers die geen zin hebben ook maar 1 vinger uit te steken.

      Mvrgr Bert

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers