Inloggen

Gerelateerde blogs

Top 10 straten Winterklaar010!

Top 10 straten Winterklaar010!

Het Rotterdams Milieucentrum is op zoek naar...
Steek energie in een slimme marketingstrategie

Steek energie in een slimme marketingstrategie

   De meeste mensen geven hun geld liever uit aan...
Samen werken aan energiebesparing tijdens landelijke voorlichtingscampagne
De klant ontzorgen doe je zo: 10 tips

De klant ontzorgen doe je zo: 10 tips

In Nederland zijn er verschillende subsidies en...
  • Blogs
  • Niels Gotz
  • Energie innovaties meer sexy maken .. via Harry. Pardon: Harriët.

Energie innovaties meer sexy maken .. via Harry. Pardon: Harriët.

Energie innovaties meer sexy maken .. via Harry. Pardon: Harriët.

Energie innovaties kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan allerlei landelijke/ Europese beleidsdoelstellingen. Zoals het terugdringen van de CO2-uitstoot en de opwek van duurzame energie. Helaas worden zonneboilers, warmtepompen of infraroodpanelen niet in grote getalen door de consument gekocht. Waarom eigenlijk niet? Voor de Topsector Energie/ RVO.nl verrichtte 5plus1 hier onderzoek naar. Belangrijkste conclusies zijn:

  1. Het gedrag van de mens wordt vooral gestuurd door emotie: we willen bepaalde dingen gewoon graag hebben. De motor achter deze hebberigheid is het beloningscentrum. En dat zit in het meest basale deel van onze hersenen: het reptielenbrein.
  2. In datzelfde reptielenbrein zetelen ook een aantal heel basale behoeften: voedsel, veiligheid, voortplanting en sociale acceptatie. Energie innovaties meer sexy maken doe je vooral door ze in deze behoeftes te laten voorzien.
  3. Doel van de studie was alle factoren te inventariseren die ons (koop)gedrag beïnvloeden. En deze vervolgens te ordenen. De factoren blijken onderverdeeld te kunnen worden naar 3 categorieën, overeenkomstig drie kennisgebieden. Te weten: consumentenpsychologie (mens), marketing (product) en innovatiekunde (systeem). Energie-innovaties meer sexy maken, vraagt dan ook om schaken op 3 borden tegelijk .

Maak kennis met Harry

We hebben allemaal een Harry. En daarvoor hoef je niet ver te zoeken. Harry zit namelijk diep in ons zelf. Maar hoe diep ook, Harry bepaalt veel van onze keuzes. Harry is ons oeroude reptielen-brein, dat waakt over onze basisbehoeftes veiligheid, voedsel, voortplanting en sociale acceptatie. Komt een van deze vier in het gedrang, dan staan we niet open voor  andere zaken. Je hoeft dan ook niet aan te komen met energiebesparing als we moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen (voedsel) of ons niet veilig voelen (inbraak = veiligheid).

Niet 1 stel hersenen, maar 3 menselijk brein.png

Anders dan vaak gedacht, heeft de mens niet 1 stel hersenen, maar 3. Naast het – dit is het alleroudste – reptielenbrein zijn er ook nog 2 nieuwere structuren: het zoogdieren-brein en het mensen-brein. In het zoogdierenbrein zitten functies die we delen met veel andere dieren: emoties (waaronder psychische pijn) en korte termijnplanning. Ons mensenbrein ten slotte is het nieuwste en meest geavanceerde brein. Hier zitten ‘hogere functies’ als taal, logica en lange termijnplanning. Tot nu toe hebben de meeste verleidingspogingen zich uitsluitend tot deze 'denk'-hersenen gericht. Maar die sturen ons gedrag dus nauwelijks. Dat wordt vooral gestuurd vanuit het emotionele beloningscentrum in het reptielenbrein.    

Harry verleidenharry verleiden

Harry laat zich wel verleiden. Maar dan vooral via de genoemde basisbehoeftes. Dat vraagt een andere manier van denken. Kun je de functie veiligheid aan warmtepompen toevoegen?  De Toon-display en de Nest-thermostaat doen dat al wel. De een met toevoeging van een rookmelder, de ander met een beveiligingscamera.

Harry is eigenlijk Harriëtte

We hebben het tot nu toe over Harry. Maar dat moet eigenlijk Harriëtte zijn.harriet Want 80 tot 90% van de beslissingen rond wonen/ de woning worden door de vrouw genomen. Rechtstreeks of door – heel effectieve - beïnvloeding van andere gezinsleden. De vraag moet dan ook zijn: wat spreekt vrouwen aan in energiebesparing en energie-innovaties? Een nog onontgonnen gebied, waar nog veel winst kan worden behaald.  

Schaken op 3 borden tegelijk systeem

Het is dus de uitdaging om energie-innovaties meer sexy te maken. Door ze te koppel-en aan ons reptielenbrein. Pardon: aan die van de vrouw. Niet meer mikken op het (denk)hoofd, maar op de (emotionele) onderbuik. En dat kan vanuit 3 posities:

  1. de dagelijkse leefwereld van de doelgroep (mens),
  2. de ontwerpers en aanbieders van de innovaties (product) en
  3. de regels, procedures en gevestigde belangen uit de maatschappij (systeem).

Meer weten?

Nieuwsgierig geworden? Stel je vraag of deel je reactie hieronder, neem contact op met Niels  
En neem de publicatie ‘Verleid de consument’ door. Succes!

Lees hieronder de publicatie of download het hier: Publicatie verleid de consument - Niels Gotz

Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers