Inloggen

Installateurs en onderhoudsbedrijven krijgen meer werk door energielabel

Zonnepanelen De uitrol van het voorlopig energielabel spoort steeds meer huiseigenaren aan tot energiebesparende maatregelen. Uneto-VNI, brancheorganisatie van installatie bedrijven, meldt dat het nog niet storm loopt, maar zag de afgelopen maanden wel een licht toenemende vraag naar energiezuinige cv-ketels, zonnepanelen en zonneboilers. Ook gevelisolatie is populair, meldt ondernemersorganisatie OnderhoudNL.

Dankzij het voorlopig energielabel staat energiebesparing bij huiseigenaren nu meer op het netvlies. Toch zitten die nog met veel vragen over het definitief maken van het label en over mogelijke labelsprongen, oordeelt Titia Siertsema, voorzitter Uneto-VNI, over de regeling die begin dit jaar is ingevoerd. Meer uitleg over de regeling zou meer eigenaren over de streep trekken hun huis energiezuiniger te maken, meent zij.

De brancheorganisatie heeft het energielabel stevig onder de aandacht gebracht. Siertsema: “Onze leden  hebben een  aanbevelingsbrief namens minister Blok en mij ontvangen. Ook hebben wij uitleg gegeven over de toepassing van het label en in onze vakbladen zijn praktijkverhalen verschenen, waarbij ook de energiebespaarlening aan bod kwam. Het komend najaar staat er een grote voorlichtingsronde in de regio’s op stapel.” 

Tijd nodig

Siertsema vindt dat het energielabel de tijd moet krijgen om zich te bewijzen. Ze heeft ook de indruk dat veel eigenaren de boodschap bij het voorlopig label best nog complex vinden. Bijvoorbeeld met betrekking tot de vraag hoe dat is berekend en hoe je het definitief maakt. De opdrachten die lidbedrijven de voorbije maanden kregen, betroffen vooral het plaatsen van energiezuinige cv-ketels en zonnepanelen en zonneboilers. “Maar de lage btw speelde bij het verstrekken van deze opdrachten ook een belangrijke rol.”

Geen noodzaak

Ze vindt de huidige regeling wel nog te vrijblijvend. “Er is dankzij de campagne meer aandacht bij huizenbezitters voor energiebesparing. Dat is winst. Tegelijkertijd constateer ik dat het bij onze leden nog geen storm loopt als het gaat om het nemen van energiebesparende maatregelen. Er is geen echte noodzaak om maatregelen te nemen.”

Alleen eigenaren die hun woning verkopen of verhuren, zijn verplicht het voorlopig label definitief te maken. Voor een gunstiger label moeten die dan in verduurzaming van hun woning investeren. Voor huiseigenaren die hun woning niet van de hand doen, is die prikkel er niet. Siertsema meent dat minder vrijblijvendheid voor zittende huizenbezitters zou helpen het energielabel even succesvol te maken als de labels bij auto’s en witgoed.

Call to action

Behalve voor een minder vrijblijvende regeling pleit de Uneto-VNI-voorzitter voor een extra stimulans voor zittende eigenaren om hun huis zuiniger te maken: “Het helpt om de campagne te koppelen aan een incentive, een call to action.

Extra mensen

Bij ondernemersorganisatie Onderhoud.nl meldt directeur Okke Spruijt dat lidbedrijven direct hebben ingespeeld op de campagne van begin dit jaar, zoals met twitterberichten en op Facebook. OnderhoudNL  zorgde zelf voor radiospotjes, voor stickers op bedrijfsauto’s en voor banners op websites (‘Dit OnderhoudNL bedrijf verbetert uw energielabel’). De banner werd ook geplaatst op de website van Vereniging Eigen Huis en in het blad van die vereniging. Hoeveel orders lidbedrijven met deze acties binnenhaalden, weet Spruijt nog niet precies. Wel weet hij dat vooral gevelisolatiebedrijven er veel werk door kregen: “Die hebben er zelfs extra mensen voor moeten aannemen.”

Druppel

Spruijt is het met Siertsema eens dat de campagne voor het energielabel nog concreter moet. “Bij de invoering van het voorlopig label heeft de overheid woningbezitters nog te veel laten zwemmen.” Hij pleit ervoor dat bij een vervolgcampagne eigenaren meer worden geholpen bij hun besluitvorming. Met een soort stappenplan met uitleg over mogelijke verduurzamingsmaatregelen en over wat die kosten. En met informatie over de terugverdientijd ervan en over hoeveel labelstappen ze er mee zetten. Spruijt: “Bij communicatie gaat het ook om de druppel van de herhaling. Anders loopt het weg en zijn we met z’n allen straks weer terug bij af.”

Dit artikel maakt deel uit van de 2e Nieuwbrief Energiebesparing Woonconsument. Lees ook de andere artikelen:

- De do's en don'ts' bij benadering van VvE's

- VvE’s krijgen wind in de rug bij energiebesparing

- Negen op de tien huis(ver)kopers vragen definitief energielabel aan

- Overijssel wil proeftuin zijn voor regionale verduurzamingscampagnes


Voortaan altijd op de hoogte van alles wat er op Energieplein20.nl gebeurd? Schrijf je dan nu in!

Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers