Inloggen

Informatie op internet over energiebesparing nog onvoldoende

    Werkgroep Energiebesparing Woonconsument
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    • 66

    Artikel 6.1 Woonconsumenten kunnen op internet nog onvoldoende informatie vinden over energiebesparende maatregelen. Het ontbreekt aan complete en betrouwbare informatie uit een onafhankelijk bron. Er is behoefte aan een portaal met onafhankelijke informatie over energiebesparing. Dit advies staat in een onderzoek van ICT-dienstverlener Sprite IT in opdracht van het ministerie van BZK.

    Het bureau onderzocht wat woonconsumenten online tegenkomen als ze zoektermen gebruiken op Google voor mogelijkheden om prettig te wonen of energie te besparen. Hierbij is vooral gekeken naar het ‘beslissingsmoment’: in welke fase van de ‘klantreis’ zit de consument en welke informatie is dan beschikbaar? Uit het onderzoek blijkt dat er wel veel informatie online is, maar dat deze niet altijd compleet en betrouwbaar is. De consument ziet daardoor al snel door de bomen het bos niet meer.

    Zoekgedrag
    Het zoekgedrag op internet is zeer afhankelijk van het profiel van de woonconsument. Het onderscheid koop of huur en het type woning is bijvoorbeeld heel belangrijk, aldus het onderzoek. Ook de vraag of consumenten informatie vinden over energiebesparing als zij zoeken op ‘woonlasten omlaag brengen’ of  ‘comfort verhogen’. Consumenten met een koopwoning zullen eerder energie willen besparen voor een langere termijn, door middel van aanpassingen aan de woning. Zoals het investeren in zonnepanelen, vervangen van enkel glas of isoleren van een vloer. Ze zullen in het zoekgedrag daarom eerder zoeken naar langetermijnoplossingen.

    Woninghuurders willen vaak op korte termijn energie besparen. Dit kan met eenvoudige maatregelen, zoals slim energie gebruiken. Voorbeelden hiervan zijn de verwarming lager zetten of een oplader uit het stopcontact halen wanneer deze niet in gebruik is. Deze groep is op zoek naar maatregelen die energie besparen op korte termijn, naar maatregelen waar ze niet afhankelijk zijn van de verhuurder.

    Artikel 6.2 Terugverdientijd
    Op internet is veel informatie te vinden over wat een energiebesparende maatregel kost en bij welke aanbieder een consument die kan aanschaffen. De zoekresultaten variëren van informatieve websites tot commerciële aanbieders. Het probleem is echter dat veel informatie gaat over gemiddelden, en niet voldoende aansluit op het zoekprofiel van de woonconsument. Bijvoorbeeld het verschil in terugverdientijd van maatregelen bij een appartement en een villa is niet of moeilijk terug te vinden.

    Prominent
    Volgens de onderzoekers is er behoefte aan een online platform waar woonconsumenten uitgebreide informatie omtrent energiebesparing kunnen vinden. Hierbij is het van belang dat ze bepaalde kenmerken van hun huis kunnen invullen, waarmee ze per type besparing (isoleren muren, dubbele beglazing) kunnen zien wat het kost en wat het rendement is, in geld en in tijd. Daarnaast zouden er per type woning verschillende tips te vinden moeten zijn over hoe men energie kan besparen. De website van Milieu Centraal komt in het onderzoek ‘het meest prominent’ naar voren als onafhankelijke online bron van informatievoorziening. De onderzoekers adviseren om deze website een dominantere positie te geven in de zoekresultaten op internet.

    Lees ook
    Uitrol slimme meter jaagt markt voor energiebesparing aan
    ‘Veel interesse consumenten voor energielabel’
    ‘Een oude koelkast is een energievreter’
    Duurzaam Bouwloket volgt klanten op de voet
    033Energie maakt wijken warm voor energiebesparing

     

     

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers