Inloggen

‘Veel interesse consumenten voor energielabel’

    Werkgroep Energiebesparing Woonconsument
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    • 80

    Artikel 2.1 Sinds begin dit jaar zijn er al ruim 130.000 definitieve energielabels geregistreerd via www.energielabelvoorwoningen.nl, zo blijkt uit cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Jos van Dalen, hoofd Energiebeleid Gebouwde Omgeving bij ministerie van BZK, vindt dit ‘boven verwachting’. “Ik had wel een behoorlijke toeloop verwacht, maar dit is veel meer dan verwacht”, meent Van Dalen.

    Volgens Van Dalen vragen veel mensen vrijwillig een energielabel aan. “Dat aantal van 130.000 is natuurlijk meer dan het aantal woningen dat in die periode verkocht is. Dat betekent dat er veel interesse is. Het aantal unieke bezoekers van de website is inmiddels het half miljoen genaderd en dat geeft ook aan dat het energielabel leeft.”

    De start van het energielabel verliep niet vlekkeloos, met name door ICT-problemen. Maar volgens Van Dalen wordt er hard gewerkt om de website verder te verbeteren. “We hebben een heel korte tijd gehad om de website te bouwen. Dat was minder dan een jaar. De functionaliteiten deden het, maar op andere punten was de website nog in ontwikkeling. Dat wisten we van tevoren. Het waren punten die gewoon meer tijd vergden. Ook krijgen we veel input van de bezoekers van de website. Daar kunnen we ook veel mee.”

    Artikel 2.2 Klantgericht
    Van Dalen verwacht dat de site het komende halfjaar helemaal klantgericht gemaakt zal worden. “Het gaat erom dat de consument op een heel eenvoudige manier zijn energielabel kan aanvragen.”

    Er is veel publiciteit geweest rond het energielabel, en dat is goed volgens Van Dalen: “Er wordt nu over gesproken op verjaardagen en feestjes.” Er was ook wat negatieve ophef rond het energielabel, met name toen in de media het bericht verscheen dat de rijksoverheid de voorlopige energielabels die aan alle huiseigenaren zijn verstuurd bewust aan de lage kant zou hebben ingeschat. Van Dalen: “Dat heeft alle landelijke kranten gehaald. Dit was een vervelend item en lag ook een beetje aan onze manier van communiceren. We hadden gezegd dat de labels conservatief waren ingeschat. Hiermee bedoelden we dat we een zo’n realistisch mogelijke inschatting wilden maken. Er werd toen in de media geframed dat we bewust te lage energielabels zouden verstrekken. Maar daar was helemaal geen sprake van. Dat zou ook niet goed zijn. Daarom hebben we in februari een brief naar de Tweede Kamer gestuurd, waarin we hebben uitgelegd hoe het voorlopige energielabel precies bepaald wordt.”

    Artikel 2.3 Makelaars
    Het energielabel voor woningen is één van de maatregelen uit het Energieakkoord dat het kabinet in 2013 sloot met marktpartijen, werknemers en milieuorganisaties. Bij de invoering van het label heeft de rijksoverheid zich vooral gericht op feitelijke informatieverstrekking en het uitwerken van de wettelijke verplichting. Gemeenten en andere partijen hebben hierop aangehaakt met lokale campagnes. Bijvoorbeeld de gemeente Utrecht, die lokale informatieavonden over het energielabel heeft georganiseerd en consumenten ter plaatse helpt om het energielabel om te zetten in een definitief energielabel.

    Van Dalen zegt dat er in het voortraject van het energielabel heel sterk is geïnvesteerd in het contact met marktpartijen, onder meer de branches van de makelaars NVM, NVR, VBO Makelaar en VastgoedPro. “We hebben een gezamenlijke brief gestuurd naar alle makelaars, namens de minister en de voorzitters van deze verenigingen. Je ziet in de praktijk dat het nog wisselend is. Er zijn makelaars die er nog nooit iets mee gedaan hebben en er zijn heel actieve makelaars. Funda heeft het inmiddels ook op zijn website staan. Dan gaat het vanzelf rollen, is mijn verwachting.”

    Ger Hukker, voorzitter van de NVM, stelt dat de invoering van het energielabel een voorzichtig succes mag worden genoemd. “Het label wordt steeds meer aangevraagd. Wie op Funda kijkt, ziet dat er inmiddels al 170.000 panden op staan die zijn voorzien van een indicatief energielabel en 30.000 woningen met een definitief energielabel. Dat gaat dus de goede kant op. Maar het energielabel heeft tijd nodig om goed in te slijten bij de mensen. Vaak is het onderwerp nu latent aanwezig. Het kost energie en moeite om de interesse voor het label te vergroten.”

    Lees ook
    Uitrol slimme meter jaagt markt voor energiebesparing aan
    ‘Een oude koelkast is een energievreter’
    Duurzaam Bouwloket volgt klanten op de voet
    033Energie maakt wijken warm voor energiebesparing
    Informatie op internet over energiebesparing nog onvoldoende

     

     

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers