Inloggen

Uitrol slimme meter jaagt markt voor energiebesparing aan

    Werkgroep Energiebesparing Woonconsument
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    • 68

    Artikel-1.1.jpg Begin dit jaar zijn de energienetbeheerders begonnen met de grootschalige uitrol van de slimme meter. Bedoeling is dat in 2020 minstens 80% van de huishoudens een slimme meter hebben, waarmee ze beter inzicht krijgen in hun energieverbruik. Het effect is merkbaar: de markt voor talloze vormen van producten en dienstverlening op het gebied van energiebesparing is in opmars.

    Zeker voor energieleveranciers is dienstverlening op het gebied van energiebesparing een groeimarkt. “We merken steeds duidelijker dat klanten zich bewust worden van hun energiekosten en deze naar beneden willen krijgen”, zegt Dorkas Koenen, directeur Marketing bij energiebedrijf Essent. Hij ziet energiebesparing niet als een bedreiging voor de traditionele business, maar juist als kans. “Als wij er samen met de consument in slagen de energierekening naar beneden te krijgen, heeft hij minder behoefte om over te stappen en behouden wij een tevreden klant.”

    Een van de diensten die Essent biedt, is de verbruiksmanager, waarmee klanten inzicht krijgen in hun maandverbruik en desgewenst zelf hun eigen voorschotbedrag kunnen aanpassen. Daarnaast geeft het bedrijf energiebesparingsadvies en helpt het klanten zo nodig bij het installeren van energiebesparende technieken. “Klanten kunnen bij ons de zonnepanelen bestellen en dan zorgen wij dat ze op het dak komen te liggen. Eenzelfde service bieden we voor zuinige ketels en isolatiemaatregelen.”

    Artikel 1.2 Meer comfort
    Volgens Koenen ligt er bij energiebedrijven en andere aanbieders nog een belangrijke taak om klanten daadwerkelijk te overtuigen van het nut van energiesparing. “Er is een groep van early adopters bij wie plaatsing van de slimme meters direct effect heeft, maar het gros van de klanten zegt het nog weinig. Als jij niet actief bezig bent met het omlaag brengen van je energienota, hetzij omwille van het milieu, hetzij om financiële redenen, dan doe je ook niets met die slimme meter. Die grote groep klanten moeten we toch proberen te bereiken. Niet op een negatieve manier - zo van: je moet de thermostaat lager zetten en een warme trui aandoen – maar op een positieve. Bijvoorbeeld dat energiebesparende maatregelen meer comfort creëren. Een klant gaat pas bewegen als je hem een positieve eindwaarde voorhoudt en van daaruit relevantie creëert.”

    Beweging
    Een andere groep bedrijven die actief is in de groeiende markt voor energiebesparingsdiensten, zijn de zogenoemde ODA’s, wat staat voor Overige Diensten Aanbieders. Dit zijn ondernemingen die niet zelf energie leveren maar dienstverlening bieden rondom het energiedataverkeer. Er zijn inmiddels zo veel ODA’s dat ze zich verenigd hebben in hun eigen belangenclubs, waaronder de Vereniging Dienstenaanbieders Energiedata Kleinverbruik (VEDEK).

    Artikel 1.3 Joost Zonneveld is bestuurslid van VEDEK en oprichter van Ealyze, een bedrijf dat energiedata uitleest en analyseert voor zakelijke en huishoudelijke klanten. Ook in het laatste segment ziet hij veel beweging. “Voor zakelijke klanten is het bijna vanzelfsprekend dat ze zo groot mogelijk inzicht willen hebben in hun verbruik en dit vervolgens willen optimaliseren. Bijvoorbeeld voor ketens met meerdere filialen kan dit maandelijks duizenden euro’s schelen. Maar ook de huishoudelijke klant wil steeds meer inzicht in zijn verbruik. Inmiddels lezen wij voor zo’n 45.000 meters de energiedata uit. De verwachting is dat dit – mede door de invoering van de slimme meter – de komende periode fors meer wordt.”

    Digitenne
    Inzicht in energiedata levert soms verrassende conclusies op, aldus Zonneveld. “De discussie gaat vooral over spaarlampen en betere isolatie, maar het daadwerkelijke verbruik zit vaak ergens anders. Wat veel consumenten niet weten, is dat apparaten die standby staan, zoals de tv en de ontvangstmodem, zo 36 watt opslurpen. En wat we ons ook vaak niet realiseren, is dat tweederde van de kosten niet zozeer in elektriciteitsverbruik zitten, maar in verwarming. Het is dus belangrijk om de gasmeter even goed in de gaten te houden als de elektriciteitsmeter.”

    Er zijn twee websites in het leven geroepen om consumenten en anderen wegwijs te maken in de slimme meter:

    www.energieverbruiksmanagers.nl
    www.slimmemeters.nl

    Lees ook
    ‘Veel interesse consumenten voor energielabel’
    - ‘Een oude koelkast is een energievreter’
    Duurzaam Bouwloket volgt klanten op de voet
    033Energie maakt wijken warm voor energiebesparing
    - Informatie op internet over energiebesparing nog onvoldoende

     

     

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers