Inloggen

MijnGroeneApp en EnergiePrestatieGarantie

    Astrid Racké
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    • 245
    Door Astrid Racké 999 dagen geleden Reacties (1)
    MijnGroeneApp en EnergiePrestatieGarantie

    Het energieakkoord stelt dat in 2050 alle gebouwen energieZERO moeten zijn. De technieken zijn er, maar de vraag blijft achter. Hoe kan dat?

    De markt legt de focus op pand- en installatieniveau. Zonde, want 40 % van het gemiddelde energieverlies wordt veroorzaakt door persoonlijk energiegebruik. Dit leidt tot verkeerde adviezen en dus teleurstellingen bij de consument.

    Reden genoeg voor Johan Koekkoek en Anton Sinke om op zoek te gaan naar een oplossing. MijnGroeneApp werd geboren en maakt zich sterk voor een consument cq gebruiker die zelf in staat is de juiste beslissingen te nemen ten aanzien van verduurzaming van vastgoed, zolang deze maar beschikt over een volstrekt onafhankelijk advies en een volledig transparant producten- en dienstenaanbod.

    MijnGroeneApp stelt de gebruiker centraal, waardoor pand en installaties in een ander perspectief worden geplaatst. Nieuwe kennis en meer bewustzijn komt op gang, wat de consument handelingsperspectief en vertrouwen geeft.

    Deze filosofie stond centraal tijdens de informatiebijeenkomst van 12 maart jl. Er was een brede belangstelling, met name vanuit producenten van energiebesparende maatregelen maar ook vanuit gemeenten, woningcorporaties en installateurs. Zij kunnen door middel van MijnGroeneApp een commerciële brug slaan naar hun doelgroep en dus dichter tot de vraag komen.

    Laura Racké, toegepast psychologe, sprak over het doel van de huidige ervaringen met MijnGroeneApp. Zij pleit, samen met Anton Sinke, voor een overzichtelijkere en simpelere App, waarbij er een splitsing komt tussen een module voor de gebruiker en voor de adviseur. Deze adviseur vervult een belangrijke technische taak en zorgt hiermee voor een stuk ontzorging voor de gebruiker. De consument is beter op de hoogte van zijn verbruik en zijn beste verduurzamingskansen, waardoor de adviseur een groot gedeelte van zijn inventarisatie over kan slaan. Geld, tijd en moeite worden bespaard, voor zowel gebruiker als adviseur, bijvoorbeeld een aannemer.

    Een belangrijke nieuwe ontwikkeling betreft de ‘Energieprestatiegarantie’. SamenGroen werkt samen met Bouwgarant en Meeus aan een verzekering die de consument af kan sluiten bij de aankoop van verduurzamingsmaatregelen. De consument heeft hiermee de zekerheid dat alle werkzaamheden, ook na faillissement, uitgevoerd worden voor de vooraf vastgestelde investering, maar bovenal dat hij gegarandeerd energie gaat besparen. MijnGroeneApp filtert de rol van de gebruiker (bijvoorbeeld het hoger zetten van de thermostaat) omdat de energieprestatiegarantie niet garant staat voor een tegenvallende besparing naar aanleiding van persoonlijk gedrag. MijnGroeneApp vervult hierin een zeer essentiële maar bovenal unieke rol. Wanneer blijkt dat de besparing tegenvalt coacht MijnGroeneApp de gebruiker om meer energiebesparing mogelijk te maken. Wanneer blijkt dat dit niet of onvoldoende verbetering oplevert zal de verzekering van kracht zijn.

    Een belangrijke vraag vanuit de aanwezigen was:

    Hoe kan SamenGroen een breed draagvlak creëren voor producenten, gemeenten, woningcorporaties, aannemers etc. om dichter tot de vraag van de gebruiker te komen en om zo een belangrijke impuls aan de verduurzaming van vastgoed te geven?

    Bekijk hier de gehele presentatie van Anton Sinke: 

    http://www.samengroen.com/upload/142449MijnGroeneApp_-_presentatie_Anton_Sinke_-_12-3-2015.pdf

    Volgende informatiebijeenkomst is op 16 april a.s. om 13.00 uur in Fort Altena te Werkendam

    Reacties

    Volgorde van reacties: Aantal: Automatisch laden:
      • Marijke Vos-Kroeze
        Marijke Vos-Kroeze 998 dagen geleden

        Interessant, daar wil ik meer over weten. Zijn er kosten verbonden aan de informatiebijeenkomst?

        gr. Marijke Vos

      Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers