Inloggen

Het aanbod past nog steeds niet bij de vraag

    Ton Ceelie
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    • 259
    Door Ton Ceelie 997 dagen geleden Reacties (9)

    Vanuit de marktpartijen, gesteund door het energie akkoord, worden energiebesparende maatregelen voor woningen aangeboden aan de markt. Produkten om woningen volledig in te pakken, te voorzien van zonnepanelen en te ontdoen van de gasaansluiting worden gesteund door het energie akkoord aangeboden aan de klant, met het idee dat die klant wel enkele 10 duizenden Euro's wil lenen om deze maatregelen af te nemen. Geconstateerd wordt dat diezelfde klant te weinig gebruik maakt van de speciaal voor dit doel in het leven geroepen financieringsmogelijkheden.

    Mijns inziens hebben de aanbiedende marktpartijen (en ook de overheid) een te groot "push"-karakter en is er te weinig oog voor een meer gelijkwaardige marktrelatie waarbij de klant echt ontzorgd wordt en geluisterd wordt naar de echte vraag (pull) van de klant.
    Dat klanten in deze 'crisis'-tijd te weinig gebruik maken van de geboden financieringsmogelijkheden (die overigens nog de nodige drempels kent) staat een echte innovatie en doorbraak in de weg.

    Aannemers zijn nog steeds niet gewend met consumenten op gelijkwaardig niveau te communcieren. Voeg daaraan toe het negatieve imago dat de grote energiebedrijven sinds de liberalisering hebben opgebouwd.

    Echte innovatievew producten blijven uit, omdat niet geluisterd wordt naar de klant.

    Hoe kantelen wij deze marktbenadering, zodat energiebesparing echt op gang komt? 

    Reacties

    Volgorde van reacties: Aantal: Automatisch laden:
      • Fred van Lemmen
        Fred van Lemmen 957 dagen geleden

        Graag deel ik ook mijn ervaringen! Natuurlijk moet de consument het zelf gaan doen! Ik heb in de afgelopen tijd een aantal zaken geleerd van de consument om tot daadwerkelijke actie te komen. Om stappen te zetten en te gaan besparen wil een consument:

        Inzicht in energieverbruik Pas wanneer je inzicht hebt in het energieverbruik weet je waar de verbeterpunten liggen. Wat zijn nou de kubieke meters en kilowatts die je verbruikt en hoeveel geld ben je jaarlijks kwijt aan elektriciteits- en gaskosten?

        Vergelijken Wanneer je deze cijfers hebt is het belangrijk ze te vergelijken met buren of soortgelijke gezinssituaties. Met een duidelijk referentiekader kun je beoordelen of jij aan de goede of slechte kant zit.

        Feedback Op al deze data kun je ook gerichte feedback krijgen: jij doucht erg lang of de lampen staan onnodig veel aan. Opmerkingen waarop je direct actie kunt ondernemen.

        Actie ondernemen Hoe je die actie onderneemt? Dat wordt een stuk makkelijker als je meteen een tip ontvangt: zet een douchewekker, installeer een bewegingsschakelaar of gebruik LED-verlichting.

        Helder en duidelijk Bij de te nemen stappen verlang je uitleg. Een gloeilamp vervangen voor een LED-lamp lijkt overbodig wanneer de eerste het nog doet. Tot je leest dat je deze actie in minder dan een jaar al hebt terugverdiend in energiebesparing. Zo lang zal die gloeilamp misschien niet eens meer meegaan!

        En dan? Maak het leuk en daag vrienden en buren uit! Wie heeft het snelste het meest energiezuinige huis? Kijk maar eens op de site die wij die wij hiervoor hebben ontwikkeld: www.thepowergeneration.nl en klik op START!

        • Ton Ceelie
          Ton Ceelie 971 dagen geleden

          Jan, je verwoord de knelpunten goed. Ik blijf echter zitten met een paar belangrijke vragen:

          - Als je constateert dat de sector al haar slimheid moet aanwenden, waarom doen de aanbiedende partijen dat dan niet? "Maatwerk-confectie zal nodig zijn." Dat is toch niets nieuws?

          - Als je constateert dat de verleiding nog niet genoeg is, waarom verbeteren we dat dan niet?
          Bij het verkrijgen van een energiebespaarlening zijn belangrijke drempels nog niet geslecht; ZZP, huizen die onder water staan, werkelozen komen niet of met moeite in aanmerking.
          Mijns inziens eerst werken aan verleiding, dan pas negatieve maatregelen zoals het koppelen van de WOZ aan de energieprestatie. (In plaats van energieprestatie bedoel je waarschijnlijk energiekwaliteit te meten m.b.v. een energielabel, want zelf met een goed energielabel kan ik een slechte energieprestatie hebben.) 

          • Jan Straatman
            Jan Straatman 971 dagen geleden

            Volgens mij knelt het aan twee kanten. 1. De vraagkant is nog maar beperkt bewust/geïnteresseerd in energiebesparing en 2. de propositie, het aanbod is voor de particuliere woningeigeaar niet aantrekkelijk genoeg. Zolang dit zo blijft, zullen we maar kleine stapjes vooruit maken, op enkele uitzonderingen na, die vaak op gang komen door het infuus van subsidies.

            De ontwikkeling van vraag en aanbod zullen hand-in-hand moeten gaan. De sector zal alle slimheid en ondernemerschap bij elkaar moeten brengen om een veel aantrekkelijkere proposite voor de klant te ontwikkelen (sneller terugverdiend, meer comfort, meer op maat, minder gezeik en minder gedoe). Voor de sector is dan nogal een opgave.
            Daarnaast zal gewerkt moeten worden aan vraag- en marktontwikkeling. Ook dat is nogal een opgave voor iedereen, en zeker voor de sector. Daarbij heb ik maar beperkte verwachtingen ten aanzien van de collectiviteit. Net zomin als het lukt om een wijk collectief te laten schilderen, zullen we er ook nauwelijks in slagen om wijken als geheel in één keer met een collectief aanbod op te knappen. Maatwerk-confectie zal nodig zijn. 

            Zoals ook in andere bijdragen aan deze discussie wordt gesteld is de klant/bewoner het vertrekpunt. Wat beroert hem écht? Waar wordt hij blij van? Wat zijn zijn specifieke omstandigheden, mogelijkheden en beperkingen? Hoe past dat in zijn afwegingsproces, dat veel breder is dan energie? Wie snapt dat goed genoeg om een passend, aantrekkelijk aanbod te kunnen ontwikkelen? Ik ben bang nog maar een enkeling. 

            Volgens mij zullen we nog een tijdje moeten pionieren met vraagontwikkeling en innovatie van het aanbod. Vraag blijft of 'verleiding' genoeg is, of dat er meer druk gecreëerd zou moeten worden, bijvoorbeeld door WOZ-belasting afhankelijk te maken van de energieprestatie.

            • Ton Ceelie
              Ton Ceelie 983 dagen geleden

              Alfred Pellemans

              Je zegt iets wat heel belangrijk is: "Maar volgens mij het moet uit de aanbieder zelf komen."

              Mijn ervaring is dat juist bij de kleinere partijen de klantgericht hoog in het vaandel staan en dat het vooral de grotere partijen zijn die olp dit punt hun eigen interne "systeem" belangrijker vinden dan de klant.

              De kleinere partijen richten zich meer op het verkrijgen van het vertrouwen van de klant door klantgericht te werken, terwijl de groterre partijen meer bezig zijn met de eigen efficiency en de echte klantvraag niet meer horen.

              Dat laatste is ook bij de Overheid aan de gang.


              • Alfred Middelkamp
                Alfred Middelkamp 984 dagen geleden

                Volgens mij bestaan er twee antwoorden op je vraag: of je moet de aanbieders ontzorgen, er tussen gaan zitten dus, of zij moeten het zelf gaan doen. Voor de eerste variant bestaan al veel initatieven. Denk ook aan Werkspot. Wat meer samen met de aanbieder kan ook: http://www.straatofferte.nl/ is bijvoorbeeld een dappere poging om de technische en aanbodgerichte installateur wat slimme marketing bij te brengen.

                Maar volgens mij het moet uit de aanbieder zelf komen. En laten we eerlijk zijn: dat is meestal een kleine ondernemer die voor zichzelf is begonnen omdat hij eigen baas wil zijn, niet omdat het een briljant ondernemer of visionair is. Vaak iemand met een hekel aan offertes maken of verkoopgesprekken voeren. Op een beurs of evenement vaak de hele dag met een bak koffie in de hand met collega's aan de praat.

                En toch geloof ik er in dat je ondernemers die klantgerichtheid kunt bijbrengen. Vooral als je het simpel houdt. Dus geen "echte innovatieve producten", maar gewoon een offerte zonder technisch jargon, 's avonds langskomen als de klant tijd voor je heeft en als je ergens aan het werk gaat een briefje door de bus bij de hele straat: "Dit ga ik doen, dit kost het en dit levert het op. Als u deze week ook tekent, dan 10% korting". Bepaalt geen "rocket science", maar volgens mij super effectief! 

                • Ton Ceelie
                  Ton Ceelie 986 dagen geleden

                  Daniel Kallenbach
                  Jouw opmerking "Die zolderisolatie ben ik gaan adverteren in de buurt als een complete service met een vaste lage, bruto  m2-prijs en garantie op de energiebesparing." slaat precies de spijker op zijn kop. Een goed vorobeeld hoe je vanuit de aanbiedende partijen in kan spelen op een (latente) vraag uit de markt. Door je te verplaatsen in wat de mogelijke klant belangrijk zou kunnen vinden: "complete service; "vaste lage prijs", "garantie op energiebesparing". Ik mis dat nog bij veel aanbiedende partijen die alleen maar hun produkt willen verkopen. Dat bedoel ik ook met "het aanbod past nog steeds niet bij de vraag".

                  Zijn er meer ervaringen hoe dit wel kan?  

                  • Daniel
                    Daniel 987 dagen geleden

                    Heb een tijd lang in een tuinwijk gewoond met een beschermd stadsgezicht. Daar werd ook weinig aan energie-investeringen gedaan door de bewoner-eigenaars.  Ik groeg me toen hoe ik m'n wijkgenoten over de drempel kon helpen.

                    Het lag voor de hand om de zolders te isoleren omdat daar geen vergunning voor nodig is en het zich binnen 5 jaar terugverdient. Die zolderisolatie ben ik gaan adverteren in de buurt als een complete service met een vaste lage, bruto  m2-prijs en garantie op de energiebesparing. Daarvoor had ik natuurlijk alles doorgerekend, prijsoffertes verzameld en een raamcontract gesloten met een aannemer. 4 eigenaars hebben zich toen aangemeld en bij 3 van hen is de zolder naar volle tevredenheid geisoleerd. 

                    Als iemand zich geroepen voelt om zo'n  "product" te ontwikkelen in zijn eigen buurt dan help ik graag.

                    • Ton Ceelie
                      Ton Ceelie 991 dagen geleden

                      Joke ten Thije.

                      "Maar waar blijft die huis-aan-huis offerte bij een hele straat met dezelfde huizen van een slimme glaszetter? Waarom krijgen huizen in straten met perfecte zon-daken geen spontane aanbiedingen van lokale installateurs in hun brievenbus? etc Dat maakt de drempel lager."

                      Dat is nu precies wat ik bedoel Met: "Aannemers zijn nog steeds niet gewend met consumenten op gelijkwaardig niveau te communcieren. Voeg daaraan toe het negatieve imago dat de grote energiebedrijven sinds de liberalisering hebben opgebouwd."


                      • Martien Das
                        Martien Das 992 dagen geleden

                        Op zich ben ik best blij met de nu wat actievere push benadering: dat zouden meer aannemers en installateurs moeten doen... Maar misschien niet altijd zo grootschalig als NOM.

                        Maar waar blijft die huis-aan-huis offerte bij een hele straat met dezelfde huizen van een slimme glaszetter? Waarom krijgen huizen in straten met perfecte zon-daken geen spontane aanbiedingen van lokale installateurs in hun brievenbus? etc Dat maakt de drempel lager.

                      Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers