Inloggen

Van welke fouten kunnen wij veel leren?

    Remko Cremers
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    • 203
    Door Remko Cremers 1000 dagen geleden Reacties (3)

    Vanmiddag stelde ik tijdens de marketingwerkgroep al volgende vraag:

    "beste Blok voor Blok'ers, vanuit de ervaringen die we ieder voor zich en met elkaar hebben opgedaan, denken we we feilloos te weten wat werkt en niet werkt. De ervaring van het proces leert dat eenieder zijn eigen leercurve heeft, zelf wil ervaren, maar stiekem toch veelal de zelfde fouten maakt. Fouten maken is absoluut niet erg. Immers, waar je struikelt ligt de schat!!

    Maar slimmer is het om alleen nog maar nieuwe fouten te maken, en dus geen oude fouten...

    Daarop voortbordurend ben ik benieuwd welke fouten jij gemaakt hebt (vanuit je consortium, organisatie etc) - desnoods geanonimiseerd weergegeven - waar we met z'n allen van kunnen leren??

     

    Wie wil de eerste zijn om zo openhartig zijn fouten te vertellen? Als het te lang duurt voordat er wordt gereageerd, begin ik zelf :)

    Reacties

    Volgorde van reacties: Aantal: Automatisch laden:
      • Sebastiaan Kikkert
        Sebastiaan Kikkert 979 dagen geleden

        Alfred Pellemans, je noemt dat dat de waardebeleving van maatwerkadvies daalt door het gratis aan te bieden. Hoe zou jij maatwerkadvies nu, na je ervaringen, toegankelijker maken voor woningeigenaren?

        • Alfred Middelkamp
          Alfred Middelkamp 984 dagen geleden

          In 2010 dachten wij, toen nog bij een gemeente, dat de prijs de grootste drempel was voor woningeigenaren, dat de motivatie er sowieso wel was. Dus vanuit de gemeente het maatwerkadvies vergoeden, gratis maatwerkadvies voor de woningeigenaar, dat loopt vast storm! Nou, niet dus.

          Belangrijkste les: als je iets gratis maakt, verdwijnt in de beleving van de woningeigenaar ook de waarde. Pas dus heel erg op met gratis, want je lost er geen drempels mee op, je duwt het probleem alleen maar een beetje voor je uit. 

          Het specifieke project liep het uiteindelijk nog wel aardig, omdat de maatwerkadviseurs specifieke voorwaarden meekregen om de klant ook te begeleiden in het offertetraject, maar er blijft verbijsterend veel promotie nodig om deze waardevolle adviezen gratis te slijten.

          • Mirjam Pronk
            Mirjam Pronk 990 dagen geleden

            Goeie vraag: ik zou als ik het opnieuw zou doen, een veel groter deel van het budget gebruiken in offline activiteiten. We zijn in Rotterdam eigenlijk meteen gestart met het idee dat Blok voor Blok "slechts" 3 jaar duurt en dat je vooral initiatieven moet ontplooien, die daarna hun broek kunnen ophouden (en dus een zelfstandige business case hebben). Vanuit de marktgedachte is dat ook niet heel raar gedacht en dat zou idealiter natuurlijk ook het idee van subsidie moeten zijn. 

            Als ik terugkijk is daardoor te veel tijd en geld gaan zitten in business ontwikkeling die niet of nauwelijks ondersteund is door de vraag uit de praktijk. Of die niet aansluit bij de vraag. Zoals het concept van totale ontzorging. Als we hadden geweten dat "Stap voor Stap" veel beter past bij de meeste woningeigenaren, ga je daar natuurlijk geen geld meer op inzetten. En ik denk door gewoon te gaan doen (buurtactiviteiten opzetten, informatie verstrekken etc. etc.) kom je daar heeeel snel achter.

            Ik ben er in ieder geval meer van overtuigd dat we ons wat minder door vastomlijnde plannen of beleid moeten laten leiden, en ons meer moeten laten inspireren en richten op de (steeds veranderende) vraag van eigenaar-bewoners en huurders. En daar kom je alleen maar achter door permanent in contact te staan met bewoners

            Wie volgt met zijn "fouten"?

          Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers