Inloggen

De waarom-ketting waar we allemaal van kunnen leren?

    Remko Cremers
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    • 223
    Door Remko Cremers 1050 dagen geleden Reacties (3)

    Marco van Dalfsen en Henk Kieft: ik weet dat jij/ jullie gebruik maakt/ maken van een CRM systeem. Waarom zou je mij dit aanbevelen? Wat zie je als het belangrijkste voordeel? En wat is de belangrijkste drempel?

    N.B. Wie zou jij een vraag willen stellen en welke?

    Reacties

    Volgorde van reacties: Aantal: Automatisch laden:
      • Sebastiaan Kikkert
        Sebastiaan Kikkert 1020 dagen geleden

        Hallo Gertjan, dank voor je antwoord. 

        Leuk dat je Herman Schotman en Lian Merkx een vraag hebt gesteld en zo de kettingvraag doorzet. Beide hadden nog geen profiel op Energieplein20, dus ik ga voor je zorgen dat de vraag bij ze terecht komt.

        • Gertjan Brand
          Gertjan Brand 1027 dagen geleden

          Beste Marco,

          Je vraagt wat de deur-aan-deur-aanpak in Hardenberg tot een succes maakt.
          Het succes ligt denken we in een combinatie van een aantal factoren. Zo wordt de woningeigenaar aan de deur heel compact per tablet online inzicht gegeven in zijn situatie (indicatief label in woningdossier, direct aanpassen met getroffen maatregelen en inzicht in nog te treffen maatregelen). Ten aanzien van mogelijke maatregelen is er ook direct een indicatie van het actief energieaanbod van ondernemers. Met de vraag om (vrijblijvend) mee te doen met een concrete vraagbundelingsactie. 

          Bij de deur-aan-deur-actie wordt indien mogelijk aangesloten bij een wijkvereniging of lokale structuur. Ook sluit de vraagbundeling aan bij de stap-voor-stap beweging bij bewoners (geen grote pakketten in een keer). Het concrete aanbod wordt als het ware vertaald naar de situatie van de woningeigenaar met een concrete koppeling van compact 'advies' naar uitvoering. Belangrijke factor is ook dat de actie van te voren is aangekondigd en dat dit wordt gedaan vanuit de gemeente als onafhankelijke afzender.

          De actie blijkt het meest succesvol als deze wordt uitgevoerd in samenhang met en opvolgend met andere en bredere acties (veel 'reuring'). Uiteindelijk is het toch een zaak van zaaien, zaaien, zaaien en dan pas oogsten...

          Totzover. Vriendelijke groet, Stendert de Vries en Gertjan Brand 

          Voor de gelegenheid twee 'ketting-vragen' (of wordt het zo een pyramidespel :-) ?) 

          1. herman Schotman -033Energie: De markt komt meer en sneller in beweging als er een goed en betaalbaar aanbod is dat aansluit bij een bredere klantbehoefte (energie i.c.m. levensloopbestendigheid, inbraakpreventie/veiligheid etc.). Dit van belang vanuit economisch perspectief. Er is vooralsnog vanuit de overheid vooral een sterke invalshoek vanuit energiebeleid. Hoe kunnen we beweging en 'beleid' slim verbinden; tijd voor 're-framing'?

          2. L. Duif Merkx-VNG: In veel aanpakken zien we samenwerking tussen relevante partijen (vraagzijde, aanbodzijde en overheid in overbruggingsrol) als kritische succesfactor. Hoe kunnen we dat landelijk uitrollen/faciliteren?

           

           

          • Marco van Dalfsen
            Marco van Dalfsen 1035 dagen geleden

            Beste Remco,

            Voor de meeste energiebesparingsaanpakken is een afsprakenlijstje in Excel voldoende. Is de offerte wel verstuurd? Is de mail wel beantwoord? Hoeveel offertes zijn opdracht geworden? Daar heb je geen CRM systeem voor nodig.

            Een CRM systeem heeft wat mij betreft alleen maar waarde als je op een proactieve manier huishoudens prikkelt om met energiebesparing aan de slag te gaan. Als dat de kern is onder je aanpak. Als je blij wordt van extra klantcontact, omdat dat betekent dat je iets losmaakt. Als je bereid bent echt te investeren (minimaal 2 personen) in ontzorging, waarbij je verder gaat dan informeren. Bijvoorbeeld op regionaal niveau. 

            Mijn collega Alfred heeft er een memo over geschreven, die ik hieronder plak. Groet, Marco

            Proactief klantrelatiebeheerProactief klantrelatiebeheer


            Mijn "ketting-vraag": ik zou Gert-Jan van de Bovenkamp Brand (Hardenberg) graag willen vragen wat zijn "van deur tot deur"-aanpak zo succesvol maakt...


          Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers