Inloggen

Er is te veel variatie in afzender en inhoud boodschappen

    Remko Cremers
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    • 227
    Door Remko Cremers 1118 dagen geleden Reacties (6)

    Op internet zijn veel verschillende tools om energiebesparing te berekenen. Niet alleen afzender, maar ook inhoud verschilt. Zo richten sommige tools zich alleen op energiebesparende maatregelen in woningen en betrekken andere tools ook het gedrag van mensen. Daarnaast zijn er ook tools die zich richten op de prestatie van specifieke duurzame maatregelen zoals zonnepanelen.

     

    Welke oplossingen zien jullie?

    Reacties

    Volgorde van reacties: Aantal: Automatisch laden:
      • Cliff Lesmeister
        Cliff Lesmeister 1084 dagen geleden

        De energiebesparingstools zijn leuk ter oriëntatie, maar om echt te ontdekken hoeveel energie een huis kan besparen (en wat de kosten hiervan zijn) moet de stap naar een professional gemaakt worden. Het lijkt mij het best als professionals op laagdrempelige wijze in contact gaan treden met particulieren. Professionals hebben de kennis in huis om met specifieke oplossing te komen die voor een bepaald huis met haar unieke bewoners goed werkt. De resultaten zullen dan beter zijn, want er is geen all-in-one oplossing dat voor elk huis goed werkt.  

        • Puk van Meegeren
          Puk van Meegeren 1090 dagen geleden

          'Te' is nooit goed natuurlijk. Maar variantie in afzender en inhoud is juist nodig om doelgroepgericht te kunnen werken. Mensen die een overwegen zonnepanelen aan te schaffen zijn beter geholpen met een Advies op maat zonnepanelen dan met een adviesmodule waar alle aspecten van energie in huis aan de orde komen. Andersom: mensen die zich breed willen oriënteren (bijvoorbeeld naar aanleiding van het kopen van een woning waar veel aan moet gebeuren) zijn beter geholpen met zo'n bredere module.

          • Emma
            Emma 1106 dagen geleden

            Het blog van Marijke Wobben ook nog even hier als reactie 

            >>>>>>>>>>>

            Vanaf 2007 heeft RVO in opdracht van het ministerie van BZK zich ingezet om data beschikbaar te stellen die partijen en huiseigenaren inzicht geven in de handelingsperspectieven voor het verbeteren van een woning.  De overheid heeft dit met de Energiebesparingsverkenner.nl gedaan en samen met Milieu Centraal met VerbeterUwHuis.nl.

            Eenduidigheid is belangrijk om eigenaarbewoners te overtuigen energiebesparing te treffen. Daarom zijn alle data die deze tools gebruiken gratis beschikbaar en toegankelijk via een webservice. De rekenmethodiek is gebaseerd op EPA-Woningen. De data zijn gevalideerd en gecertificeerd en daarmee onafhankelijk van commerciële belangen.

            De meeste tools zijn geschikt om voor te lichten over besparingsmogelijkheden en investeringskosten in een oriënterende fase. Wanneer mensen verder gaan in het beslissingstraject hebben ze meer gedetailleerde informatie nodig. Die kan uit verschillende hoeken komen.  Van een energieadviseur, aanbieders van maatregelen, de buren of websites zoals bijvoorbeeld Milieu Centraal.

            De extra informatie is nodig voor een gedegen en kwalitatieve uitvoering van maatregelen. Zijn de combinaties van maatregelen verstandig? Veroorzaken ze geen gezondheidsproblemen, is de kwaliteit van uitvoering goed. Zijn er fysieke belemmeringen in een woning waar rekening mee moet worden gehouden.  Ook dit is belangrijk en kan niet altijd afgevangen worden in online tools.

            Real time rekenen en vooraf berekenen. 
            In principe zou dit niet uit moeten maken. Het is dezelfde woning die of in de tool wordt berekend of vooraf is berekend. De resultaten die getoond worden zijn hetzelfde.  Ook bij real time berekeningen worden er vooraf uitgangspunten bepaald. Anders wordt de gebruiker veroordeeld tot het invullen van EPA software en dat vraagt specialistische kennis die de gemiddelde bezoeker van dit soort sites of apps niet heeft. Daarbij vertraagt het ook enorm om alles zelf in te moeten vullen. Dus ook bij de zogenaamde rekentools liggen zaken vast die een gebruiker niet kan aanpassen.

            Aandacht tussen berekend verbruik en werkelijk verbruik. 
            Uit onderzoek wordt duidelijk dat het gedrag een belangrijke rol speelt. Er is een spreiding mogelijk in de rekenresultaten die getoond worden.  In de modellen wordt uitgegaan van een gemiddeld gebruik en dat kan afwijken in de praktijk. Initiatieven om dichter bij het werkelijk verbruik te komen, vinden wij interessant. Daarom is in huidige versie van VerbeterUwHuis.nl  de mogelijkheid ingebouwd om besparingen te berekenen met het eigen gasverbruik, naast het modelmatig berekende gasverbruik.

            Vernieuwing  informatie
            Begin 2015 zullen er nieuwe bestanden beschikbaar zijn vanuit de overheid. Ook dit wordt weer gratis beschikbaar gesteld via webservice aan de markt.

            Als overheid juichen we commerciële initiatieven toe, maar we sluiten ons aan bij de zorg dat de informatie wel eenduidig, onafhankelijk en gevalideerd moet zijn. Daarbij zijn wij overtuigd dat door het beschikbaar stellen van de data door de overheid de markt meer geld kan steken in het bereiken van de markt en vraagcreatie. Gebruik de inhoudelijk data die er zijn, bouw je eigen site of app en steek het geld in het bereiken van de consument en niet in het opnieuw ontwikkelen van informatie die ook gratis beschikbaar is.

            >>>>>>>>

            (origineel staat hier: ttp://www.energieplein20.nl/blog/view/28152542/eenduidigheid-in-informatie-over-energiebesparing-is-belangrijk-om-eigenaar-bewoners-te-overtuigen)

            • Emma
              Emma 1116 dagen geleden

              Hi Remko,

              ik vraag mij af of dit erg is zolang je met deze tools de verschillende vragen die consument heeft maar kan beantwoorden. Vraag is of alle vragen van consumenten hiermee worden opgelost? Ik kan mij voorstellen dat ik eerst met gedrag begin, dit kost immers niets (behalve misschien wat moeite) en een volgende stap een investering doen is.. Volgens mij zijn deze tools heel goed omdat ze zowel eenvoudig als enigszins op maat zijn. het enige is dat je moet borgen dat iedereen toegang heeft tot deze tools, ze weet te vinden. En dat er niet van alles dubbel wordt gemaakt, denk dat je investering beter in het vergroten van bereik kan stoppen dan in het ontwikkelen van nog een tool, denk aan whitelabel. Wat denk jij hier zelf over, en kan je een paar voorbeelden van de tools waar je over schrijft delen met ons?

              • Titus van Roermund
                Titus van Roermund 1117 dagen geleden

                Als ik door de supermarkt loop, zie ik ook een hele hoop verschillende soorten brood, bier en beschuit (om maar iets te noemen). Is dit niet een vorm van luxe? En inderdaad, in de supermarkt sta ik ook wel eens te twijfelen welk product ik zal nemen. Maar is dat erg?

              Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers