Inloggen

STELLING: Er moet ingezet worden op een maatschappelijk verdienmodel!

    Redactie Energieplein20
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    • 70
    Door Redactie Energieplein20 1119 dagen geleden Reacties (5)

    Het commercieel verdienmodel is niet haalbaar, er moet ingezet worden op een maatschappelijk verdienmodel.

    Ben jij het hiermee EENS of ONEENS?

    Reacties

    Volgorde van reacties: Aantal: Automatisch laden:
      • Emma
        Emma 1116 dagen geleden

        hallo Jasper, Ron en Mieke,

        interessant wat jullie zeggen. In ieder geval is duidelijk dat de oplossing er nog niet ligt. Wat ik lees in jullie reacties zijn twee dingen gaat het over 2 zaken kosten & waarde: inzet van veel verschillende partijen drijft kosten op en brengt marges omlaag. Oplossing daarvoor zou bedrijfvoering kunnen zijn die slechts kostendekkend is en niet winstgevend. Daarnaast is de waarde van de investering (en bijbehorende besparing) sterk afhankelijk van de kwaliteit, die niet altijd van voldoende niveau lijkt te zijn. (zou het misschien een idee zijn om energieprestatie garantie af te geven en risico bij uitvoerder te leggen, niet de voorgerekende besparing dan geld terug?)

        Het lijkt er bijna op dat omdat het "product" en de propositie nog niet geoptimaliseerd is het commercieel verdienmodel nog maar een beperkte kans heeft. Waarbij Mieke, jij mooi aangeeft dat subsidie wel de kwaliteit van bijvoorbeeld aannemer/installateur kan verhogen. Hoe zien jullie dat?

         

        • Ron de Graaf
          Ron de Graaf 1117 dagen geleden

          Ben het helemaal eens met Mieke's pleidooi voor kwaliteit. Natuurlijk moet er veel aandacht uit gaan naar het mobiliseren van de vraag bij de bewoner, maar als deze eenmaal de investering doet en tereleurgesteld raakt in de kwaliteit, dan zal zij geen verdere besparende maatregelen nemen.

          Subsidies kunnen zeker een extra stimulans zijn.  Ervaring is wel dat subsidies komen en gaan. Voor continuiteit van invulling onze gezamenlijke ambitie is het wezenlijk om ook zonder subsidies mensen te verleiden. Is niet makkelijk, maar het kan wel!

          • Mieke Weterings
            Mieke Weterings 1117 dagen geleden

            Veel energiemaatregelen lonen best, maar een plat verdienmodel zal onvoldoende zijn om een deel van de beslissers te motiveren. Echter, nog belangrijker dan de argumentatie vooraf, vind ik de uitvoeringskwaliteit. Door veel matigheid in de praktijk worden berekende energie- en kostenbesparingen niet gehaald, en bovendien worden ook diverse zij-effecten als comfort, gezond binnenmilieu, schoonheid en waardevermeerdering van de woning misgelopen. Dus is er het risico van teleurstelling, en dan komen de volgende stappen en de goede pers in gevaar. Daarom ben ik enthousiast voor wijkprojecten waarbij particulieren door deskundigen en ervaren buren worden ondersteund. Verder denk ik dat subsidies interessant blijven, vooral langlopende en heldere regelingen. Het geld is de trekker  - van een veelvoud aan particuliere investeringen -  maar het meest succesvolle eraan is, dat er voorwaarden aan kunnen worden verbonden, die goed isolatie- en installatiewerk bevorderen, met flinke besparingen tot gevolg. Zo is tenminste de ervaring in de gemeente Den Haag. De jarenlange subsidieregeling voor dak- en vloerisolatie heeft tientallen grote en kleine aannemers leren werken met verantwoorde materialen en zinnige isolatiediktes 'tot in de puntjes'. En vooral: er zijn nu duizenden erg tevreden bewoners, die het voortzeggen!

            • Ron de Graaf
              Ron de Graaf 1118 dagen geleden

              Oneens. een iig kostendekkend bedrijfsmatig werkend verdienmodel is de uitdaging. zie dit als een socio enterprise. bedrijfsmatig werken niet als doel, wel als middel om de klant zo te vinden met een onweerstaanbaar aanbod, dat zij volle overtuiging de investering aan gaat. Als @maakjehuishoom (www.maakjehuishoom.nl) zijn we deze uitdaging aan gegaan. Met volop geleerde lessen uit #BlokvoorBlok!

              • Jasper Arends
                Jasper Arends 1118 dagen geleden

                Ik ben van mening dat het commerciele verdienmodel idd zeer moeilijk haalbaar is. De benodigde samenwerking tussen verschillende bouwkundige en installatietechnische bedrijven in combinatie met een onafhankelijk adviseur maakt dat teveel partijen vissen uit dezelfde kleine vijver met marge. Daarnaast sluit  het idee van de markt met grote stappen snel thuis (totaal renoveren) niet aan bij de beleving van de gemiddelde klant, stap voor stap, per jaar iets. Wat energiebesparing in de bestaande woningbouw groot zal maken is moeilijk te zeggen.

                 

                 

              Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers